Jump to content

vil på orreleik!


joakim88

Recommended Posts

Jeg ville tatt meg en tur ut til et område hvor du vet det er orrfugl og som har et noe myrete lende. Du må være på plass tidlig, visst du ikke hører noe på første plassen, går du videre. Gjør dette en klar fin morgen og jeg tipper du i løpet av ganske kort tid vil høre orrfuglen buldre. Da er det bare å fortsette til du får lokalisert leiken. Reis tilbake hit utpå dagen. Sett opp et fjelltelt og gjør deg klar til leik. Det er flott med skogsfugl leik :-) Hørte han var ute i dag morges her !

Link to comment
Share on other sites

Er det så få som dele plassene sine da? det er jo ikke snakk om å jakte, men å få vært ute i naturen og få med seg noe kjekt.

Jeg vet faktisk ikke om en eneste plass med orrefugl her i området. Kan hende de jeg har spurt er litt slu og ikke vil si hvor det kan vøre fugl, men har nå såpass tillit til folk at når de mener det ikke er fugl, så er det vel ikke det.

 

Får vel bare høre litt rundt omkring, å så kanskje jeg er heldig :)

 

Ja, Skjellanger det er vel litt i lengste laget å kjøre uten at våpnet får være med :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp flyttet til et ukjent område, og vil også på orrleik. Fra starten av april saumfarer jeg kartet over nærområdet for store, åpne myrer. Hvis det er orrleik på myrene finner du ofte løse fjær og møkk rundt omkring på myra. Jeg har brukt denne fremgangsmåten før med gode resultater. Det krever selvsagt mye tid og gåing, men en fin måte å bli kjent i jaktterrenget.

 

Spør eldre folk etter myrer med orrleik, de er ikke fult så hemmelighetsfulle og orrleiken kan foregå på samme myr i mange, mange tiår.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

er du ute og lytter tidlig på morgenen i myrområder så lokaliserer du fort spillplassen.

den spiller jo i mange timer orrfugelen, så gå imot lyden til du er tett ved. vent til fugelen har forlatt plassen og finn den eksakte plassen. sett opp teltet der neste natt. og skrem helst ikke fugelen før den er ferdig med å spille neste dag. lykke til....

Link to comment
Share on other sites

Har fått en plass å være på :) var oppe der i går, men det er fortsatt truge føre. Men så ett par fjær liggende langs veien, og det skal visst være en god plass.

Planen nå er å sette seg inn i en god og varm jervenduk, og så sette opp telt/ gapahuk når jeg vet helt 100% på hvor de spiller :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tipper mange ikke vil fortelle om spillplasser til andre enn de en kjenner godt. Ikke at jeg vet, men det er nok trolig fordi at en uvøren kar kan skremme fuglene fra leiken. Om dette skjer i høneuka kan det få kjipe konsekvenser for bestanden. :?

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på en sak. Skal på hytta i påsken og der spiller orrhanen om våren, på en myr ikke langt fra hytta. Har lyst til å vise dette til ungene, men de er nok litt for små ennå til å ligge ute og klarer nok heller ikke å være stille.

 

Nedenfor hytta er det en liten myr, går det f.eks og lokke til seg orrfugl til denne plassen ved å bruke f.eks. lokke appe'n på iphone. Tenkte rett og slett og henge høytaleren på utsiden av hytte veggen.

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...