Jump to content

.411-.240-2" - .405 Belted Express!!


Fossdal

Recommended Posts

Fikk spørsmål om en 2" versjon av min .425 Fossdal, men pga av for tunge og lange kuler er ikke dette en gunstig løsning. Men går man ned til .411, kan man bruke .405Winchester's 300 grs kule. Man kan også bruke billige .240 Wea'by hylser, nedkortet .405 Winchester dieset og .405 Win brotsj.

En utrolig enkel patron å lage!

Jeg måtte bare mekke en, her med W'by hylse, nertrimmet .416 kule som stikker like lagt ut som originalkula.

Her vises den ved siden av .358 Win, .350 RemMag, og vi ser at pga av kort kule kan hylsen kappes til 54,5mm mot .358's 51mm.

DSC002771.jpg

 

Fabrikkladningene til .405 Winchester på 2200 fps med 300 skal gå lett å oppnå - og sikkert også overgå!

Link to comment
Share on other sites

Steike, den bør ha potensiale i skogen :!:

Hadde det ikke vært for at jeg allerede har en kort kasse med magnumbolt i 458X2" American hadde jeg gått for den. Hadde gitt en ekstra i magasinet og ikke så veldig mye mindre punch i mottagerenden.

Iom at det er 405Win-kuler som kan brukes med ca samme V0 passer dette fint ift kulekonstruksjonen også.

Den der bør de som ønsker maksimal trøkk i en kort kasse med std bolt definitivt se nærmere på, 338 Federal - puuiiihh :P:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...