Jump to content

30-06 på rev?


kjottkake1

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurte på om skinnet til reven i det hele tatt er noe å spare på etter den er truffet av en 30-06-kule. I såfall, bør jeg bruke helmantel, hull, eller blyspiss?

Jeg er klar over at jeg burde skaffe et mye finere kaliber, men for tiden er budsjettet ganske stramt :)

 

Jeg har jo også en hagle. Hvis det er bedre, med tanke på skinnet. Jeg er, som dere sikkert skjønner, helt grønn når det kommer til revejakt

Link to comment
Share on other sites

Begge deler går fint, hagle og rifle.

 

Noe forhold som spiller inn:

 

1. Er posten trang (lite oversikt hvor dyret mye mulig kommer med stor far) er hagla å foretrekke, ganske enkelt fordi den er lettere å treffe et bevegelig mål med.

 

2. Med rifla har du jo noen tanker om hvilken kule du skulle bruke, og det tror jeg er lurt. En ekspanderende kule er kraftig kost for en rev. Det finnes ivrige revespesialister her som har mye kunnskap om dette her, og som jeg håper vil dele sin kunnskap :) Jeg tror det er vanskelig å hindre gjennomskyting med dette kaliberet, men kanskje finnes det noen luringer som har funnet en kule som gir god effekt uten gjennomskying ? Jeg har skutt rev med 30-06 med 200 grains Nosler Partition, og den han bare sammen i ryggraden. Etter en kamerat hadde flådd og ordnet denne for meg var den "helt strøken" og henger på veggen. Kanskje han skulle vurdere en fremtid som plastisk kirurg ? Kanskje helmantel eller en homogen kule lager mindre grøt? - Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt en rev med Norma Elite i 30.06, utgangshullet ble på ca. 10-15cm. En helt fin kule da det var knall og fall.

Men jeg er også på jakt etter en kule som ikke ødelegger skinnet så mye. Vurderer helmantel, men etter flere meninger, så gir det ikke knall og fall effekt.

Link to comment
Share on other sites

Ps; Vær veldig forsiktig ved lading av sub ammo. Kruttet som brukes er svært raskt, og små variasjoner i grs kan medføre overtrykk!

 

På reveåte bruker jeg 150 grs SMK som jeg lader med 7 grs N-340 krutt. Dette gir subhastighet (280 m/s) Denne lades feil vei, slik at den treffer med bakenden først for å gi mer knock down power.

Ved treff i bog kommer den seg ikke noen plass, og ved treff bak bog kommer reven seg rundt 20 meter.

Morro også at det som høres klart best er klesset i reven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...