Jump to content

Hund og rettssikkerhet.


Stykkjunkeren

Recommended Posts

Spørsmålet gjelder kanskje i like stor grad rettssikkerheten til eier, men en overskrift må man jo ha.

Om man sliter med en langdryg influensa får man gjerne bedre tid til å følge med på nyheter enn det som godt er.

Og etter en stund begynte jeg å gruble på hvor vi står nå, og hvor vi ender opp om noen år, som hundeeiere altså.

 

Noen skulle kanskje ikke vært hundeeiere i utgangspunktet: viewtopic.php?f=7&t=64845

 

Problematikken med trafikkulykker blir vi neppe kvitt: viewtopic.php?f=7&t=64439&start=0

 

Hund kontra sau og rein er også et gammelt problem: viewtopic.php?f=7&t=67510

 

Disse eksemplene er delvis noe som faller på oss som hundeeiere å ta tak i, vi er jo pålagt å ha kontroll på hundene våre.

At enkelte kanskje ikke skulle hatt hund er en annen sak, det er jo tross alt ikke så mye annet enn det å holde kjæledyr og føde barn man lovlig kan gjøre i dette landet uten fagbrev eller sertifikat... :roll:

Men hvem skal i så fall bestemme hvilke som er skikket til å ha hund?

 

Andre kjente problemstillinger som f.eks. ulv vs hund: viewtopic.php?f=7&t=65736

Dette har vi diskutert hard og lenge her også: viewtopic.php?f=7&t=11781&start=0

 

Her ligger det jo på trappene et lovforslag som skal medføre en nødvergerett for hund, på lik linje med beitende bufé, men det er neppe noen stor overdrivelse å si at hvert eneste tilfelle vil bli etterforsket og fingransket i den grad at man vil føle seg skyldig inntil man selv beviser sin uskyld... :|

 

Så har man problemet med at hunden kan forsvinne på andre måter: viewtopic.php?f=7&t=66466&start=0

Og blir den omplassert er det ikke stort håp om å få den tilbake: viewtopic.php?f=7&t=68238&start=0

 

Hvor sterkt står vårt eierskap, og hvor mye er registreringspapirer og stamtavler verdt, når ideelle foreninger uten hundringer kan omplassere hundene våre uten at det foreligger noe gyldig omplasseringsvedtak :?:

 

Så har vi problemet med å sikre at hunden ikke drar på tur: viewtopic.php?f=7&t=68371

Og selv om man vil sikre seg får man ikke alltid lov heller: viewtopic.php?f=7&t=27340

Hundehold i hundegård er heller ikke uproblematisk: http://www.helgeland-arbeiderblad.no/ny ... 931521.ece

 

Legger man til problematikken med kamphunder, moten med "veskehunder" og den hodeløse avl som mer eller mindre systematisk ødelegger enkelte populære raser...da sitter man igjen med et grimt bilde. :(

 

Som sagt, det å holde kontroll på våre hunder er det ingen andre enn oss eiere som kan ta tak i her, der bør vi være enige.

Men hva da med de som ikke evner å holde kontroll, eller som ikke er skikket til å ha hund?

Skal man innføre "hundesertifikat" for alle hundeeiere?

Obligatorisk registrering av alle hunder og konsekvent avliving av hunder som ikke er registrert?

Hva med hunder av blandingsrase, skal de kunne registreres eller skal de konsekvent avlives?

Det sistnevnte vil i sin hjerteskjærende konsekvens lette trykket på de foreninger og personer som driver omplassering, men er likevel en usmakelig tanke...

Hva med hundegårder, løpestreng og tjoring, skal vi ha en "Norsk standard" for dette, noe hundeeier kan pålegges og kommune ikke kan nekte?

 

Sist men ikke minst, om et sånt regelverk noen gang blir nedfelt, hvordan skal det håndheves og hva skal det koste?

Link to comment
Share on other sites

For å ta det enkleste først så har nkk nå et registreringssystem for blandingshunder i tillegg til Chip-systemet. Når det gjelder det andre så er det også en sak nkk er veldig engasjerte i, at hunden er et ønsket og hos en del et nødvendig medlem av samfunnet og derfor fortjener større aksept i det sosiale rom, nabolag og på bussen etc.

Det er dessverre en del hundeeiere som bare har hund uten å bry seg så mye om ansvaret, akkurat som det er noen foreldre som burde latt vær å bli det. Det er etter min mening der samfunnsproblemet ligger. Hundeeiere som står og ser på når hunden deres spiser opp nabohunden eller lar hunden løpe løs uten å være med ut selv. Kjøper valp til ungene og setter den i hundegården og lar det bli med det til den biter en unge som stikker pinner til den. Dersom eiere viser at vi tar ansvar for dyrene våre og strekker oss langt for at alle skal ha det greit med vårt hundehold så blir det mindre negative oppslag i media og et mer romslig samfunn. Da er det litt lettere å utvise skjønn dersom en ellers fredelig hund kommer seg fri en sjelden gang. Når samfunnet får nok av idioter med hund så ser vi alle like ut....

 

Det er visst vanlig å inspirere oppdrettere i Sverige, det kunne vi godt hatt her også. Oppdrettere kan kurses så mye de vil men det er helt frivillig. Hvem som helst kan kalle seg oppdretter og selge valper. Hva slags grunnlag man gir valper og kjøpere er til sist opp til en selv, og det er desverre mange som leverer valper uten å forsøke å gi dem noe særlig ballast. Det er også mange som kjøper valp på mer eller mindre impuls og ikke gidder å jobbe med det etterpå heller.

Farlige hunder hører vi om, men hva med farlige eiere? Går noe galt bør man straffe den ansvarlige og det er ikke alltid hunden.

Jeg er enig i at hundene våre har dårlig rettssikkerhet. Elendig, nærmest ikke eksisterende. Det er skremmende å høre hvor lett det er å skyte en løshund med loven i ryggen uten noe konkret grunnlag. Eller avlive en hund over en eiers uansvarlighet. Mens ulven er totalfredet mens den spiser hundene våre. Og det er gjerne hunder verdt mangedobbel valpepris og lydige som få.

Men hva kan vi gjøre? Skape debatt og støtte de som arbeider for hundene våre.... ?

Link to comment
Share on other sites

Hundesertifikat :

Tja, hvorfor ikke? bør jo ikke være for tungrodd, men at man må på obligatorisk kurs ett par tre timer før man får tillatelse til å skaffe hund.

 

Obligatorisk registrering :

Jatakk! ( og derveds går jeg vel også inn for avlivning av uregistrerte .... hmmm, der er jeg faktisk usikker )

 

Blandingsraser

Ser ikke noe galt i å ha blandingshunder, kan være supre familie og bruksdyr de også.

 

Hundegårder osv :

Her burde det nok inn ett punkt i lovverket som gir oss hundeeiere rett til å sette opp hundegård på egen grunn, gjerne med begrensning til nabo ( 4 metersregelen for dette også??).

Her bør det jo også inn en minstegrense på størrelse, slik at man som hundeeier vet at man kan sette opp gård stor nok til de(n) hunden(e) man har. ( skjønt med mange hunder har man vel ikke nabo så nærme??)

Link to comment
Share on other sites

Jo takk, hundevalp som "presang" til små barn som maser hodet av foreldrene til de får ønsket oppfyllt er et reellt problem.

Jeg grøsser hver gang jeg hører sangen: "Jeg vil ha en liten hund.." strømme ut av radioen, den burde vært bannlyst.

 

Obligatorisk dressurkurs for blivende hundeeiere kunne kanskje vært en tanke...

 

I likhet med våpeneiere skjæres jo hundeeiere over en kam, og det er ikke særlig gøy å lese overskriftene når noe skjer.

Og like deprimerende er det å lese annonser for "søte blandingsvalper" på finn.no.

 

Nå er jeg ikke motstander av blandingshunder generellt, dagens hunder er jo på sett og vis resultatet av en mer eller mindre bevisst blanding av raser og egenskaper, men hodeløs avl av "søte blandingshunder" bare fordi det var mulig...er det nødvendig?

 

Husdyr og fjørfe har jo et brukbart regelverk med henhold til størrelse og kvalitet på bås/bur/stall/fjøs.

Kanskje noe for hunder også?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke motstander av blandingshunder generellt, dagens hunder er jo på sett og vis resultatet av en mer eller mindre bevisst blanding av raser og egenskaper, men hodeløs avl av "søte blandingshunder" bare fordi det var mulig...er det nødvendig?

 

Har du sett de skralle renrasede hundene de avler på? Blandingshunder har per definisjon bredere genetisk mangfold, og dermed større sjanse til å unngå store skavanker og sykdommer.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke motstander av blandingshunder generellt, dagens hunder er jo på sett og vis resultatet av en mer eller mindre bevisst blanding av raser og egenskaper, men hodeløs avl av "søte blandingshunder" bare fordi det var mulig...er det nødvendig?

 

Har du sett de skralle renrasede hundene de avler på? Blandingshunder har per definisjon bredere genetisk mangfold, og dermed større sjanse til å unngå store skavanker og sykdommer.

 

Og like fordømt er det stort sett "søte blandingshunder" som går lik vandrepokaler mellom ulike omplasseringsinstitusjoner...

Link to comment
Share on other sites

at blandingshunder skifter eiere oftere henger vel mye sammen med pris også? ikke bare det selfølgelig..

men jeg trur det er lettere å kjøpe en billig blanding til ungene enn en dyr rasehund.

og da blir det kanskje litt lettere å kvitte seg med den for noen,siden den koster kanskje 2-3-4 tusen en 12000++

 

noen av de beste hundene vi har hatt hjemme var blandingshunder, de var ikke brukt til jakt, bare kompis :)

 

og en ting til,det er ofte det er en grunn til av de skifter eier i det hele, dårlig trening som kan resultere i mye rart, el at den kan være agresiv kanskje, eller redd for alt..

Link to comment
Share on other sites

Enkelte skulle bare ikke hatt hund uansett pris, det er bare et trist faktum.

 

Jeg kjenner folk som har brukt blandingshunder til jakt, og det har fungert utmerket.

Jeg har sett folk som har renrasede og dyre jakthunder til selskapshund...

 

Ofte er det mer feil med eier enn med hund, men enkelte hunder burde heller ikke omplasseres til annet enn dyktige hundefolk.

 

Hva angår priser på hund...jeg har sett "søte blandingsvalper" avertert til samme pris som elghundvalper...

Og når man ser hva folk er villig til å betale for "veskehunder" som Chihuahua så er det bare å konkludere med at det er en stiv kilopris for noe så unyttig....men for all del, det er en grunn til at Gucci og Prada fortsatt er på markedet. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...