Jump to content

Jakte med sofahund???


amstaff

Recommended Posts

Kanskje litt villende overskrift, men saken gjelder altså jakt med en rase som ikke er en typisk jakthund.

Greia er at jeg har 3 hunder (fordelt på 2 raser), hvor ingen av de i utgangsounktet er jakthunder.

Men det er nå sånn en gang at når jeg begynner å jakte (håper i høst), så kunne jeg tenke meg å bruke den yngste av de på fuglejakt. I hovedsak apportering, muligens til støkkjakt...

 

Er det da noen her som har erfaring med å bruke andre raser enn typiske jakthundraser?

Rasen det her er snakk om er en Staffordshire Bull Terrier. :wink:

Kanskje hun også kunne vært brukt som hi.hund på rev/grevling? Krav til godkjenning?

 

 

Med tid og stunder så kommer jeg kanskje til å prøve å godkjenne henne på blodspor.

Men dette er evt. langt frem i tid, siden jeg ikke har nok fritid for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Alle hunder kan vel trenes opp til å apportere det man ønsker, spørrs hvor mye det er igjen av fuglen som kommer tilbake, hvis ikke hunden trenes opp til å ikke tygge istykker objektet.

 

Hijakt, eller noen form for løs drivende jakt er utelukket da din bull terrier ikke vil :

1. komme seg veldig langt inn i hiet.

2. komme ut igjen etter noe levende.

 

http://www.thehuntinglife.com/html/sect ... fords.html

 

Her kan du lese om en engelskmann's opplevelse med dette. Reven blir lurt til å gjøre feil og drept av Bull terrieren, og slik jakt er ikke tillatt i Norge.

 

Den vil også ha muligheten til å overumple andre dyr i skogen og ikke prøve å jage disse, men prøve å ta dem.

 

Som sporhund er det en god mulighet for å få dette til, med god trening. Virker som dyret har en god nese og da skal den ikke ha noen problemer med å følge et spor.

 

Så der er det bare å sette igang å se hva du får ut av det.

 

Men jaktinnstinkt hos hunder ligger mye i genene, og jeg vil jo ikke tro at det er mye jaktgener i din terrier?

Men alt som er morro liker de fleste, så får du den igang kan det absolutt være en mulighet å få den godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært morsomt med fuglejakt med en slik hund. Selv har jeg jaktet hare med Beagle - uten å få noe som helst hare i det hele tatt. Men hun klarte å støkke opp tre orrfugl, det syntes hun var veldig morsomt. ;-)

 

Største utfordringen din blir vel å få hunden til å gå tett, slik at den ikke støkker opp fugler på 60-70 meter fra deg. Klarer du det så hadde du kanskje fått til mye rart :-)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Alle hunder kan vel trenes opp til å apportere det man ønsker, spørrs hvor mye det er igjen av fuglen som kommer tilbake, hvis ikke hunden trenes opp til å ikke tygge istykker objektet.

Apportering er selvfølgelig en treningssak, fullstendig klar over det :wink:

 

Hijakt, eller noen form for løs drivende jakt er utelukket da din bull terrier ikke vil :

1. komme seg veldig langt inn i hiet.

2. komme ut igjen etter noe levende.

Sterk påstand å komme med, siden du hverken har sett eller møtt hunden jeg refererer til. :)

Faktum er at hunden (heretter kjent som Akira) er svært liten ift. rasestandard, og andre individer generellt.

Hun er langt ifra noen typisk showdog (som de ofte er). Men liten, slank og muskuløs. Hun er i såkalt sporting eller pit-form.

Så en Parson Terrier er nok ikke mindre enn hu tøtta her.... :wink:

 

http://www.thehuntinglife.com/html/sect ... fords.html

 

Her kan du lese om en engelskmann's opplevelse med dette. Reven blir lurt til å gjøre feil og drept av Bull terrieren, og slik jakt er ikke tillatt i Norge.

Denne artikkelen leste jeg for en god stund siden, og er veldig klar over at hetsjakt er ulovlig i Norge.

Og selvfølgelig helt utelukket.

 

Den vil også ha muligheten til å overumple andre dyr i skogen og ikke prøve å jage disse, men prøve å ta dem.{/quote]

Kanskje, kansjke ikke. Helt klart en ulempe om hun prøver å felle dyret selv.... :wink:

Men er det noen krav til hund ifm. støkkjakt??

 

Men jaktinnstinkt hos hunder ligger mye i genene, og jeg vil jo ikke tro at det er mye jaktgener i din terrier?

Tja... Jaktgener har hun nok ikke nei. Men det må selvfølgelig ikke forveksles med jaktlyst... Trikset her blir jo å utnytte iboende jaktlyst til å trene frem de kunnskaper hun trenger for å evt. brukes i jakt eller på blodspor.

 

Men alt som er morro liker de fleste, så får du den igang kan det absolutt være en mulighet å få den godkjent.

Skulle tro det.. Ikke mange åra siden en Amerikansk Staffordshire Terrier ble godkjent som ettersøkshund her i Telemark. (For øvrig den andre rasen jeg har) :D

Men ja, alt som er moro er gøy :wink: Atrig å være litt utradisjonell også, vettu...

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært morsomt med fuglejakt med en slik hund. Selv har jeg jaktet hare med Beagle - uten å få noe som helst hare i det hele tatt. Men hun klarte å støkke opp tre orrfugl, det syntes hun var veldig morsomt. ;-)

Hehe! Hare eller orrfugl... Same difference :lol:

 

Største utfordringen din blir vel å få hunden til å gå tett, slik at den ikke støkker opp fugler på 60-70 meter fra deg. Klarer du det så hadde du kanskje fått til mye rart :-)

 

Lykke til!

Tja... Akkurat nå prøver jeg å få henne til å følge meg mens jeg har med hagla på banen. Hun holder seg for øyeblikket i bakgrunnen... Kanskje ikke helt støkkhund enda :lol: Haha!

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en terrier... og de har vel mye jaktinstinkt i seg? Akkurat fuglejakt sliter jeg vel med å se hvordan en bulle skal fikse (men man vet jo ikke før man har prøvd ikke sant :P ).

 

Når det gjelder blodspor vet jeg om amstaffer som er viltsporchampions. Rase har ikke så mye å si der mener jeg - nesen bruker alle bikkjer likevel så hvorfor ikke utnytte det! Det er heller et spørsmål om trening.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en terrier... og de har vel mye jaktinstinkt i seg? Akkurat fuglejakt sliter jeg vel med å se hvordan en bulle skal fikse (men man vet jo ikke før man har prøvd ikke sant :P ).

Hei, hei! Er vel ikke noe bulle-mobbing her vel?? :wink:

Men altså... Derav mitt opprinnlige spørsmål, noen som har erfaring med å trene "ikkejakt"-hunder på jakt. Evt. raser brukt til noe annet enn opprinnelig bruk?

 

H.Nilsen hadde jo åpenbart prøvd :lol:

 

 

Når det gjelder blodspor vet jeg om amstaffer som er viltsporchampions. Rase har ikke så mye å si der mener jeg - nesen bruker alle bikkjer likevel så hvorfor ikke utnytte det! Det er heller et spørsmål om trening.

Ja, akkurat når det gjelder spor så er jo rase ganske irrelevant (til en viss grad).

Link to comment
Share on other sites

Poster noen bilder av den potensielle "jakthunden" jeg.... :wink:

 

IMG_1491.jpg

 

IMG_1718.jpg

 

I farta!!!!

IMG_0383.jpg

 

Ikke akkurat noen klassisk showdog. :) Hun er nesten 35 cm høy, og ca. 10 kilo. Begge mål er under standard.

Og arbeidsviljen er nok også noe høyere enn hennes slektninger i utstillingsringen. Greia blir jo å utnytte arbeidsvilje, jaktlyst og mot på riktig måte...

 

Derfor jeg er interessert i å høre om noen har prøvd noe tilsvarende :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare en måte å finne ut det på.... ut i skogen og finn vilt :D

 

Har du en bekjent med en hund som jager slik du vil at din hund skal jage, så la dem jobbe sammen, så kanskje den plukker opp litt som du kan jobbe videre på.

 

Har selv hatt noen heidundranes loser på vilt med alaskan huskyen til jentungen, riktig nok i fra hundegården, så jeg kommer til å ta ham med på jakt i høst for å se om dette er noe som ligger for ham.

Link to comment
Share on other sites

Vi trente 1. Malamuten vår opp på blodspor.. hun var kjempeflink, og tok avanserte spor allerede etter 1. dags trening... vi tok ingen prøver siden vi prioriterer de som trekkhunder, men tror nok det skulle gått bra om vi hadde fortsatt.(var litt morro at en godt trent hund som instruktøren hadde måtte gi seg fordi det var for mye frost, men polarhunden snuste seg rett til målet...)

 

Vi har også hatt hun med på rypejakt som bandhund, og har fungert veldig bra... hunden går i jaktmodus med en gang vi nærmer oss fugl/hare eller noe annet som kan jaktes...

 

Så prøv det ut, men ville vært forsiktig med å prøve staffen som hihund... kjenner en del som har mistet typiske hihunder i hi fordi de var litt for tykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...