Jump to content

Dane leter etter jakt-og utendørs opplevelser


klinge-777

Recommended Posts

Hei alle :)

 

Skriftlig, er min norsk ikke bra, men håper å forstå meg :oops: Jeg leter etter jaktopplevelser i landet ditt, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre. Jeg ønsker råbukkejagt, men også jakt med hagle. Kan du hjelpe meg? Danskene vet ingenting om den norske jakten. Jeg søker ingen "gull jakt", men fornuftig jakt i vakker natur. :winke1:

 

Vennlig hilsen

Simon

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

En ting du kan gjøre, er å gå på denne linken: http://www.inatur.no og søke på jakt du er interessert i og hvor og når det kan være aktuelt å prøve.

 

Ellers må du huske å løse norsk jegeravgift. Skal du jakte på rådyr og større dyr med rifle, må du også ha tatt skyteprøve for storvilt, men dette har dere sikkert i Danmark og? Dokumentasjon derfra holder sikkert da. Det kan sikkert andre her på forumet mer om enn meg.

 

Edit: Du skriver fullt forståelig! Tross alt er det ene av våre skriftspråk, bokmål, basert på dansk... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er det ganske bra med mange steder. Usikker på hvor det egentlig er best, men klimaet i Agder, Telemark, Buskerud, Vestfold, Akershus og Østfold skulle passe bra. Det er jo også de fylkene som er nærmest Danmark, så det er jo kjekt. Ellers kan det jo også være aktuelt med beverjakt. Her gjelder det også de samme fylkene, samt Hedmark i hvert fall. Er sikkert bever i Oppland også.

 

Ellers kan du se på jakttider her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=68425

 

Akkurat nå er det dødtid i jakta for de fleste. Det eneste man kan jakte nå for tiden er skadedyr, som feks kråke og rev. Beverjakt er det ut april. Det at det ikke er særlig med jakt nå, er grunnen til at det står at jaktperioden er utløpt på Inatur. Mye av jakta her til lands starter i september. Bukkejakta starter for øvrig 10. august. Vet ikke når det åpner for å kjøpe jaktkort på Inatur, men ville nok fulgt med utover våren og sommeren. Noen steder er det begrenset kortsalg, mens andre steder må man kjøpe kort for korte perioder, som feks uke.

 

Vil du jakte rådyr på våren, og kanskje villsvin, er Sverige et greit sted å prøve.

 

Hjortejakt kan også være artig, og da kan man kanskje prøve her: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32870666. Jeg kjenner ikke til dette firmaet som tilbyr jakt, men det ser i hvert fall interessant ut! Det er masse hjortejegere her på forumet som sikkert kan hjelpe om det er av interesse.

 

Det kan også være nyttig å søke/se litt på Finn.no etter jakt og:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?CATEGORY/MAINCATEGORY=69&CATEGORY/SUBCATEGORY=3964

 

Ellers er jo Kammeret også et sted hvor det går an å søke etter jakt utover sommeren/høsten. Det er alltids noen som kjenner noen som kan hjelpe med jakt vil jeg tro. Det er drøyt ti tusen medlemmer her, og noen kan sikkert hjelpe litt!

 

Selv bor jeg i Hedmark og jakter stort sett bare skogsfugl. Skogsfugl finner man stort sett overalt der det er skog, men det varierer veldig fra år til år om det er bra med fugl. Det varierer også veldig i forhold til hvor det er bra og ikke bra. Jeg har visst en tendens til å finne steder det ikke er fugl... :? Ender som regel med en til to fugl i året, og det er ikke fælt mye å skryte av, men jeg har da mange fine turer ut i skog og natur i det minste! :)

Link to comment
Share on other sites

Det våre danske venner ofte glemmer er at når de kan lese norsk uten problemer så leser vi nordmenn også dansk uten noen vansker.

Altså kunne Simon skrevet her på pære Dansk og likefullt fått svar, det hadde nok vært verre om han snakket til oss. :wink:

 

Muntlig dansk kan være en utfordring å forstå for endel nordmenn, selv om det er variasjoner fra København (klart og tydelig) til Nord-Jylland (komplett uforståelig) i dette språkbildet. :)

 

Når det gjelder jakt i Norge så må man bare sende kopi av det danske jakttegn til jegerregisteret i Brønnøysund og få en utbetalingsblankett for norsk jegeravgift (Jegeravgiftskort) som man betaler der, den danske rifleprøven for høyvilt er godkjent i Norge, så da gjenstår bare å finne noen som selger jaktkort på den ønskede viltart, eller som inviterer på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du ikke er interessert i noen gulljakt, men hvis du likevel skulle ha mer enn nok penger kunne jo bukkejakt på Ytterøya være noe for deg. Det ligger i Nord-Trøndelag. Pris per dyr er ganske langt over vanlig norsk standard, men du er nærmest garantert dyr og har stor sjanse på gullbukk.

 

Ellers finnes det jo mange grunneiere her på kammeret, så hvis du annonserer at du er interessert i å kjøpe et par bukker, så kan det jo godt hende at noen sier seg interessert i å hjelpe deg med det.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du ikke er interessert i noen gulljakt, men hvis du likevel skulle ha mer enn nok penger kunne jo bukkejakt på Ytterøya være noe for deg. Det ligger i Nord-Trøndelag. Pris per dyr er ganske langt over vanlig norsk standard, men du er nærmest garantert dyr og har stor sjanse på gullbukk.

 

Ellers finnes det jo mange grunneiere her på kammeret, så hvis du annonserer at du er interessert i å kjøpe et par bukker, så kan det jo godt hende at noen sier seg interessert i å hjelpe deg med det.

 

Hvor skal jeg annoserer, at jeg er interesseret i bukkejagt her på siden? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...