Jump to content

Enda en tråd om gamle s/s hagler


308Winchester

Recommended Posts

Hei

 

Nå har jeg lest gjennom hele hagleseksjonen på kammeret, men det hjalp bare litt :)

 

Har tilgang til en gammel spansk s/s hagle som jeg prøver å finne en fornuftig verdi på.

 

Det er en Ignacio Ugartechea s/s hagle i kaliber 16/70. Løpene er 76cm lange og i så godt som ny skikk. Den ser ikke ut som om den har fått mer enn en eller to turer på fjellet. Løpet er trykktestet for 620 og 850kgs x cm3 i følge orginal sertifikatet som følger med fra Banco De Pruebas De Armas De Fuego. Så vidt jeg skjønner er den testet for både svartkrutt og røykfritt krutt. (Negra og Sin humo)

 

Løpene veier 1.420 gram og trangboringen er 16,10 i et løp, 15,80 i det andre. Løpene er 16,80 innvendig. Noen som vet hva dette tilsvarer i moderne måter å beskrive trangboringer på?

 

Stokken har engelsk skjefte og ganske enkel valnøtt. Ingen synlige sprekker eller skader. Den er bare litt tørr.. Jeg ville tippe at total vekta ligger rundt 3 kg, kanskje like under.

 

Den har selvsagt to avtrekkere, og kassa er gravert med et svært enkelt rådyr.

 

Den er produsert i 1961, men noen model betegnelse kan jeg ikke finne noen plass. Har ikke tilgang på kamera nå, så kan ikke skaffe bilde. Kan hende at det skal være model 30, men det er ikke lett å finne ut fra papirene.

 

Jeg ser på dette som den perfekte harehagle hvis man kan skaffe noen fine bismutpatroner til den, men den er jo håpløs gammeldags etter dagens smak og siden bly er forbudt så er det vel ikke bare å gå i nærmeste sportsbutikk å handle 16/70 patroner. Har ei italiensk ei i kaliber 12/70 o/u som duger til det meste, men synes det hadde vært gøy med ei til.

 

Hva bør man regne med å betale for ei slik hagle? Noen som har sett anna Ugartechea til salgs noen plass? Har bare sett noen heilt nye på amerikanske nettsider og der ligger de fra ca 1000 dollar til 2000 dollar. Har disse haglene fått noen samleverdi? Eller er det kun brukshagler? Hva ville dere ha betalt for den? Ugartechea har vel så vidt jeg vet laget hagler i alle prisklasser, så jeg har ikke anelse hva denne bør koste. Noe som vil tippe? Eller legge inn bud for den skyld?

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

Hei Johan.

 

Jeg har samme hagle bare i kaliber 12/70.

 

Dette er gode spanske hagler som ble laget på aya fabrikken. Jeg vil tro løpene dine er 1/4 og 3/4 choke.(mine var det) Dette finner en børsemaker lett ut. Vismut ammo eller bismuth er lett og skaffe, de fleste våpen butikker har ett eller annet på lager, du kan også skyte med tungsten matrix i disse våpnene. Våpnene ble laget i 3 grader.

Uten gravyre, litt gravyre og masse gravyre. Alt ettersom hva kjøper ville ha. Di er flotte og bruke på jakt og er flotte skogs og rype børser. Ikke kvitt deg med den...Og hvis du blir det ikke selg den for en slikk og ingenting...

 

Mvh: Øystein

 

ops glemte og si at min ble taksert til 4000kr da min bestefar hadde tenkt og selge den(men jeg tok den over)Den er i samme stand som du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Løpene veier 1.420 gram og trangboringen er 16,10 i et løp, 15,80 i det andre. Løpene er 16,80 innvendig. Noen som vet hva dette tilsvarer i moderne måter å beskrive trangboringer på?

 

 

1/1 og 3/4, en børsemaker brosjer disse ut til noe mer passende om du synes det trenges.

Og vi liker bilder:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Nå er børsa i boks og må bare få sendt inn våpensøknaden så blir dette bra.

 

Børsa hadde nok hatt godt av en liten renovasjon hos en børsemaker, men det får vente til etter jaktsesongen. Tror ikke jeg vil gjøre noe med trangboringene, får leke litt med diverse patroner, så finner man nok noe som passer.

 

Nå starter den store jakten etter kaliber 16/70 patroner.... i bismust.

 

Skal prøve å skaffe kamera og ta noen bilder om ikke så alt for lenge.

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...