Jump to content

Labrador valp


crazym

Recommended Posts

Hei.

 

Har en 18 uker gammel labrador valp i hus. Mye jobb, men får vel igjen for det i mange år fremover.

Lurte på om noen hadde erfaringer/tips til hvordan en skal trene "apporten" tidlig?

Er det noe man tidlig bør gjøre? Eller enda viktigere; IKKE gjøre?

 

Jeg hadde tenkt til å etterhvert bytte ut godbitene med en ball med snor på. Denne er det tenkt at kun skal brukes på tur, og når jeg bestemmer. Men så tenkte jeg det er for dumt hvis det kan ødelegge fremdtidig apport i jaktsammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Valpekurs er utført :) Og har erfaring fra familiehund tildligere i samme rase.

Er medlem i retriverklubben, men ikke satt meg noe inn i tilbudene deres ennå.

 

Pinner hadde jeg ikke tenkt til å hive for mye av. Men en sånn leke med ball og en snor, har jeg sett mange har gode resultater med.

Dette litt for å unngå godbiter i enninga, leken gjør at valpen utsonder nok gledestoff til å lære inn andre ting.

 

Men om det er lurt mtp senere apporttrening er jeg usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen problemer med bruk av ball eller ball med snor (kong ?).

Da har du noe som hunden elsker over alt, som er super-enkelt å belønne med.

;)

 

Jeg er selv tennisball/kong type. Har en en hund med kraftige drifter, så er det behagelig å vite at en har noe som får hunden ut av "transe". Sidestiller det litt med dem som blåser i fløyte eller horn, før hunden fåt mat, for å ha innkallinga i orden til jakta

;)

Lærer hunden at det er du som styrer leken, så kan du også slippe en som okkuperer fotballen til barn

hehe

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jo en ferdigtrent labrador apportere akkurat det fører ønsker,men hvorfor benytte andre "leker" enn de hunden skal trenes inn på senere? En dummie er lett å bære for en valp,den flyter og er adklillig lettere å evt feste en andevinge på når den tiden kommer!

Hvorfor ikke prege valpen positivt på en slik fra dag 1?

Kan man leke inn mye av jobben hunden skal gjøre i sitt voksne liv så vile ihvertfall jeg gjort det!

Men ser at mange brukshundfolk anbefaler det stikk motsatte til jakthunder (uten å ha noe erfaring på jakthunder generelt :) )

Link to comment
Share on other sites

Bruk valpedummy, tennisball, sammenrullede sokker, hansker e.l. og begynn inne. Det er lurt å bruke noe som er lett å bære og gripe.

Sett deg i en gang, på rumpa, med hunden i fanget. kakk dummyen/ballen i gulvet noen ganger for å fange oppmerksomheten til hunden. Når valpen har fokus på objektet kaster du det i enden av gangen, og holder igjen hunden. Med et "ja" (vent med ordet apport til den virkelige treningen begynner senere) slipper du hunden som foråhentligvis styrter ned mot objektet. Nå er det om å gjøre at du greier å lokke hunden tilbake til deg ved å gjøre det interessant. Gjør den det - med objektet i munnen lar du den klatre opp på deg mens du koser litt med den og roser den før du tar objektet.

Kommer den tilbake til deg uten objektet avslutter du og venter noen uker før du prøver igjen.

Vil den ikke komme tilbake til deg må du prøve å lokke sterkere med å leke med et annet objekt evt en liten matbit som den liker.

 

Hvis det mest morsomme i verden er å komme tilbake til fører med noe i munnen er mye gjort i grunnlaget med apporten. Det er aldri feil å starte med lekapport uansett hvordan man har tenkt å gjøre dressuren senere.

 

Det er dog viktig å lære hunden å vente, så man ikke får en hund som styrter fram for å hente. Senere når du begynner utendørs er det lurt å venne hunden til at du legger ut apportene i stedet for å kaste de. Og om du kaster apporter, så kast flere enn hunden får hente, gå heller ut og hent de fleste selv.

 

vil sterkt anbefale denne filmen, det er riktignok en springervalp som trenes, men metoden er den samme https://birddog.space2u.com/butik/main1.php?DVD1

Link to comment
Share on other sites

Metoden jeg har lært har fungert på mine som er av ikke-apporterende rase.

Jeg har hund, en dings å trene apport med (avkappet bit av hageslange) og belønning. Vifter litt med apporten og belønner hunden for å snuse på den. Når den skjønner det øker jeg til at hunden skal prøvesmake på den for belønning. Deretter bite, så ha litt i munnen, så holde, og så holde til jeg får den tilbake. Når hunden holder apporten hver gang kan du prøve å legge den på bakken og hunden skal plukke den opp og holde den til du får den. Når dette fungerer flytter du den lengre og lengre bort, og hunden får en sikker apport. Viktig med belønning og pauser og ikke gå for fort fram. Timing på belønning er ekstremt viktig. Og korte økter, fem minutter om gangen . Tre økter om dagen hvis hunden synes det er moro. Viktig å avslutte før hunden mister fokus. Hvis dere lykkes har hunden lært mye på få dager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...