Jump to content

Elektronisk avtrekk


Luft

Elektronisk avtrekk er "enklere" å mestre  

39 members have voted

  1. 1. Elektronisk avtrekk er "enklere" å mestre

    • Ja det er det.
      12
    • Nei det ække det.
      12
    • Jo, kanskje, men jeg tviholder på mekanisk likevel.
      15


Recommended Posts

God morgen!! :mrgreen:

 

Jeg er interessert i fordelene og ulempene(?) ved elektronisk avtrekk for luftpistol..

 

Jeg har stadig fått høre at avtrekket på min LP-50 er vanskelig å mestre...blant tidligere LP-50 brukere.

 

Jeg må bare si at jeg da blir litt fandenivoldsk...tenker "da skal jeg ihvertfall ikke bytte"....(...veldig typisk "Luft" å tenke slik.. 8) ) Man skal unngå snarveiene, generelt her i livet. Tar heller en omvei, og om det er u-tråkka mark får jeg heller ta med meg en ljå.

 

Jeg mener, at når man først mestrer noe som er mer vrient enn noe annet, selv om det tar noe lengre tid, vil man virkelig få resultater.

Har opplevd å høre skyttere bytte pistol fordi de ikke har fikset avtrekket, gjerne da gått over til elektronisk avtrekk.

 

hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mekanisk avtrekk på min gamle LP1, og trives godt med dette. Og jeg tenker dessuten slik at dersom batteriet i et elektronisk avtrekk virkelig skal ta kveld så kommer det til å skje når man skal skyte NM-finale eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

HAHA :lol: ....sånne ting skjer alltid med meg... :winke1: EDIT: bortsett fra at jeg aldri har vært i en finale såklart.. :lol:

Godt å høre at du har planer om å havne i finalen iår da :smile: ...jeg for min del er nødt til å jobbe den helga...kommer tilbake neste år.

 

Jeg tenker litt på dette med justering av skjefte også, som jeg driver mye med...

ikke like lett når det ligger et svært batteri og mikk-mækk inni skjeftet..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøveskutt E-avtrekk, for første gang..og mitt inntrykk av det, det lille jeg fikk prøvd, er at selve avtrekket er mer behagelig...men det er andre ting som spiller inn og...velger å fortsette med mekanisk 8)

Link to comment
Share on other sites

I følge avstemmingen til nå virker det som de fleste synes E-avtrekk er en slags "fordel", men det varmer å se at man helst foretrekker mekanisk likevel. Dette er kun ut ifra min egen holdning om at et mekanisk avtrekk er mer naturlig når man snakker om skyting generelt.

 

Er det noen som vet Når E-avtrekk på luftpistoler ble godkjent for bruk i konkuranseskyting, og hvordan godkjennelsesprosessen foregikk? ble det krig?

 

hva foretrekker verdensmesterne?

Link to comment
Share on other sites

 

hva foretrekker verdensmesterne?

 

 

Er det virkelig ingen verdensmestere her..??.. :overrasket: ....... :lol:

Nå har vel så vidt jeg vet ikke Norge hatt noen verdensmester i luftpistol (men derimot i luftrifle). Imidlertid ser det ut som regjerende verdensmester i luftpistol bruker en Steyr LP10 E som har elektronisk avtrekk. Han leser neppe norsk godt nok til å kunne kommentere her... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noe imponerende er det, at så mange skyttere (ehh...av 31 stemmer) velger å gå for den mest "naturlige" (mitt personlige uttrykk kontra el-avtrekk)formen for avtrekk selv om man Vet at man kunne fått flere poeng ved å velge elektronisk.

 

I prinsipp, om det 3. avstemningsvalget var fjernet, ville hele 67-68% stemt for at E-avtrekk er lettere å mestre.

 

kunne tenkt meg enda flere stemmer her, kjør på :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Elektronisk avtrekk drar med seg endel andre ulemper.

Kan være ok til luftvåpen, i alle fall luftrifler.

I pistoler er plassen i grepet begrensende for grepets reguleringsmuligheter, og grepet blir på noen modeller litt for tykt for mellomstore hender.

 

El-avtrekk i kruttvåpen (spesielt på halvauto-våpen) krever spesielt nøye rengjøring, ellers vil avtrekket fuske.

 

Hvis alt hadde vært bedre med el-avtrekk, hadde alle de beste skytterne hatt det, i de grenene der det er tillatt. Slik er det ikke.

En B-skytter blir ikke A-skytter ved å bytte til el-avtrekk.

Men en god toppskytter kan kanskje hente ett poeng (eller to?) på en god dag ved å bruke el-avtrekk.

Undertegnede trives godt med sine ikke-elektriske avtrekk.

Og som "Gullvingen" også sier, man slipper da å tenke på strømtilførselen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...