Jump to content

Dachs herre til min Dachs jente?


slegga

Recommended Posts

Lurer på om jeg skal sette hvalper på Pia mi..

men er usikker på hvordan jeg kan treffe på en egnet herremann til dette formålet, med en god stamtavle og drevlinjer.

Noen som kan hjelpe?

 

Likeså når i syklusen (løpetiden) er det gunstigste tidspunktet?

Link to comment
Share on other sites

Far har ikke premiering pga ikke stilt såvidt jeg vet.

Mor er NVCH

og det er flere championater hos besteforeldre og oldeforeldre.

Pia selv har ikke vært på utstilling eller er prøvet.

Usedvanlig godt gemytt, kanskje nesten for mild etter det enkelte her sier en Dachs skal være.. :lol:

 

bør vel også si at hun er strihåret og dyrefarget, normal størrelse

Link to comment
Share on other sites

Hun har vært på jakt noen ganger, men dessverre ikke fått skutt noe for henne.

 

Hun er litt for glad i holde kontakt med meg fremdeles.. prøver å venne henne av med det.

Bruker GPS sporing så ser at hun er vel trang i søket sitt

Link to comment
Share on other sites

hun har akkurat fyllt 4 år.

 

Jeg har nok gått litt vel mye, ja...

men har prøvd det med å sitte i ro også.

Da raser hun først som regel ut 2-300 meter før hun kommer tilbake igjen og deretter løper rundt i nærheten av der jeg sitter

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du avle på henne...? Hun er fire år og ikke noe særlig dugelig jakthund etter det du beskriver. Foreldrene har ikke noe særlig å vise til heller, antydes det. NVCH sier ikke en døyt om jaktegenskaper, bare at bikkja kan spore i bånd. Nå er jeg kanskje litt streng her, men jeg er egentlig ikke det heller... forstå meg rett.

 

Skjønner godt at du vil ha en hannhund til henne med gode stamtavler og drevegenskaper, men samtidig har du ikke gjort noen innsats på utstillinger eller drevprøver sjøl...? Og heller ikke gjort en skikkelig innsats for å jage inn bikkja...? Det ville forundre meg om gode hannhunder vil stille seg i kø da.

En fire år gammel dachs skal jo jage "som ville helvete" om alt er i orden.

 

Grunnen til at jeg sier dette er fordi grunntanken med all avl er at den skal bidra til å forbedre rasen, bringe den et lite steg videre. Jeg tror ikke det planlagte kullet ditt gjør det, dessverre. Var jeg deg, så ville jeg tenkt meg om to ganger, og kanskje vurdert valp fra et bra kull dersom det er ny valp du har lyst på.

Link to comment
Share on other sites

Klipper inn fra Norske Dachshundklubbers forbund sin side:

 

Som tispeeier er du med på å prege framtidens dachshunder om du setter din tispe i avl. Er du usikker på om din tispe egner seg som avlstispe eller hvilken hannhund du bør velge, kan du som NDF-medlem få hjelp av avlsrådet. Noen hannhundeiere har valgt å annonsere sin hannhund på denne nettsiden. Dette er bare noen av mulige hanner som kan egne seg i avl. Avlsrådet har god oversikt over brukbare hannhunder i Norge (og til dels i Norden). Avlsrådet kan hjelpe deg med å foreslå partnere som passer til dine ønsker/din tispe.

Men før du setter din tispe i avl, bør du forsikre deg om at hun er skikket til å ha valpekull. Hun bør ha godt gemytt og være i god fysisk form, ha tilfredstillende øyelysningsattest og ellers være frisk og uten tegn til arvelige sykdommer. Hun må ha oppnådd minimum 2. pr. på utstilling. Hun må verken være for ung (tidligst 2. løpetid) eller for gammel (helst før fylte 5 år) første gang det settes kull på henne. Det er også ønskelig med kjent ryggstatus.

Kontakt avlsrådet i god tid før din tispe løper og sørg for å sende med kopi av stamtavle og utstillingskritikker.

 

Så om du skal fremstå som en seriøs oppdretter så stiller du bikkja på et par utstilling, får dokumentert noen av rasens iboende egenskaper (spor, hi eller drev), samt få den øyelyst og helst ryggrøntget.

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å stille henne på utstilling som mangler iht dette :-)

Ja,men det trengs ikke det heller!

Du får registrert valpene uten,men spørsmålet er seriøsiteten på kullet!

Som andre har skrevet så vil du vel få store problemer med å finne eiere med bra hanner som lar deg bruke disse selv

om du viser frem at hunden har en 2.premie på utstilling!

 

Hva er målet med å ha ett valpekull på tispa?

Er hun jaktelig og eksteriørmessig så bra at kullet har noe å tilføre rasen eller sjanse for at det blir bra jakthunder etter tispa?

Eller er det for at det kunne være koselig med ett valpekull og evt tjene noen slanter?

Link to comment
Share on other sites

Du står fritt til å avle på bikkja.

Men eg hadde ikkje gjort det.

Først og fremst ville eg hatt premiering på spor,drev og utstilling.

Og deretter vurdert om eg skulle avla på bikkja.

Seriøse eigere av hannhund som kjenner sitt ansvar låner ikkje ut hunden sin til ett slikt prosjekt.

Men lykke til på prøver og utstillinger fremover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...