Jump to content

Remington går i hytt og pine!


Abarth

Recommended Posts

Har en 700 SPS Tactical i 308.

Kjøpte den før jul og var strålende fornøyd. Kikkerten som satt på var en conquest 3-9x40.

Fikk lyst på litt mer forstørelse, og kjøpte en brukt Millett 4-16x 50.

Etter det ble det bare tull!

Har skudd i hytt og pine. Sprer ca 10 cm på 100, og da skyter jeg fra benk. Begynte å tvile på meg selv, så to andre prøvde den uten at det ble noe særlig bedre. Den ene er Kjell Olav på kammeret her. Den andre en habil benkeskytter. Byttelånte så kikkert med kjell olav. Hans rifle gikk ikke så værst med min kikkert. Kanskje ikke som den burde, men akseptabelt. Mi gikk like ræva med hans. Så plukket jeg fra hverandre alt og så over. Tok av baser og stokk. Fant ikke noe spes, som jeg så da... Skutt ifjen i dag, og like ille. Får ikke skutt inn. Hull i alle retninger rundt lappen på skiva.

Det neste blir å låne Kjell Olav sin stokk for å teste det.

Prøvd annen ammo også for å utelukke det..

 

Noen som har noen gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

Tar den nye kikkerten ned i løpet? Ser du gikk gra 40mm objektiv til 50mm. Har du prøvd den gammle kikkerten igjen på børsa? Har du pusset løpet? Har du klart å skade kroningen under puss om du har pusset? Ligger løpet fritt i stokken? Sps stokkene er ganske myke.

Link to comment
Share on other sites

Rem 700 SPS har trykkpunkter i stokken hvor løpet tar nedi stokken i løpskanalen. Fem minutter med forsiktigt puss med sandpapir fjerner disse humpene.

 

Grunnen er at metall utvider seg når det blir varmt, løpet tar nedi stokken og da blir vibrasjonene i løpet under skyting påvirket. Det er det samme som om du setter på en løpsfestet tofot eller lignende.

 

Er jo selvsagt ikke sikkert at dette er grunnen, men det er mulig at løpet ikke har tatt nedi løpskanalen før du monterte nye kikkerten (f.eks overstramming av skruer, at stokken har vridd seg/bøyd seg eller låskassen har blir satt en halv millimeter forskjellig nedi).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kikkerten tar ikke nedi. Ca 10 mm klaring. Pusset etter hver gang, og har prøvd å være forsiktig... Den gamle kikkerten funket veldig bra, men den har jeg så klart solgt. Da hadde jeg grupper jeg var fornøyd med:-)

Skjøt ut til 600 m i dag, og det funket overraskende bra. Da var det jo en "stålmann" på omtrent en kvm å da.. Stokken er myk ja. Da jeg skyter med tofot får jeg ikke papir mellom løp og stokk. Brukte ei jakke og litt annet mykt i dag for å prøve det, og det føltes litt bedre, men langt unna der det skal være!

Link to comment
Share on other sites

Var på bana igjen i dag med lånt stokk. Fungerte mye bedre. Fikk til og med skutt inn kikkerten..

5 skudd sånn noenlunde innen en lapp, og 3 av de i et stort hull. Prøvde noen serier til, og da ble det

ikke riktig så greit, men det er sikkert meg.

 

Stor takk til Kjell Olav som har vært med mange timer og "forsket" på problemet, og lån av utstyr!

Nå har han lånt meg stokken fra sin 223.

 

Håper det var problemet, og at det kommer seg da jeg får prøvd litt til.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg nettopp en brukt Remington 700 223, riktignok ADL. Kom over en som var for billig til å la være. Gamblet på at forrige eier hadde problem med presisjonen og slo til. Fikk børsa, dro til feriehuset og prøveskjøt, og riktignok; Den gikk helt forjævlig. Plukket den ut av stokken og spikket rett og slett bort disse klossene fremst i løpskanalen, men pipa var fortsatt ikke skikkelig fri. Hadde ikke beddeutstyr tilgjengelig, men klippet ut chims av en ølboks for å heve låskassen foran og bak. Skrudde sammen og resultatet var 3skudd-samlinger på ca 30 mm med sellier&bellott, litt for liten Nikon kikkert, og middels godt anlegg på scooteren. Syns ikke man kan forlange mer med de forutsetningene. 1 kr i deler og børsa gikk etter forholdene som en stråle :) Får man pipa fri er mye gjort. Skal heller bedde den ordentlig når jeg får anledning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...