Jump to content

Vurderer Setter! Hjelp?


mikke

Recommended Posts

vurderer og gå til anskaffelse av en setter. Dette vil bli min første hund jeg selv eier, men er oppvokst med både jakthunder og "sofahunder".

 

Er en aktiv små og storvilt jeger, så mosjon vil den ikke ha manko på! Har sedd at mange omplasserer hunder som er opptil 2 år gammle.

er dette noe å satse på?

 

man mister selfølgelig den flotte valpe-tiden, det mye av læringen gjerne fåregår.

 

har noen her erfaring av omplasserte jakthunder? Litt tips er ikke å fårakte=) er det noe man skal være ekstra oppmerksom på?

Link to comment
Share on other sites

Personlig vil jeg si at de 2 første årene er de desidert viktigste mtp å skape bånd med bikkjen... også samarbeid vil få en stor og viktig rolle i denne tiden... Personlig ville jeg gått inn på de forskjellige sidene til avlsrådet til de forskjellige setterrasene å funnet valp der etter å ha sett på stamtavle...

Link to comment
Share on other sites

ja, det er det jeg også tenker! er liksom da man knytter bånd som du sier, og mye av grunnoppleringen kommer jo da. gjøre den vant til lukten av rype, lære den å apportere osv.. men har bekjentskap som har tadd imot omplasseringshund, å dem har fått seg en super fuglehund! nå skal det sies at den bare var 1 år da dem fikk den.

 

jeg vil nokk fåretrekke å få en valp, men dere andre her inne som kanskje har jakthunder(kanskje har omplasseringshund) kan kanskje komme med inspill=)

 

tar gjerne imot råd og tips!=)

Link to comment
Share on other sites

hvordan setter kan dere anbefale?

 

irsksetter er en persjonelig favoritt. nydelig hund, men har hørt de kan være litt vanskelig og trene opp?

 

engelsksetter har jeg vokst opp med. stødige flotte hunder, etter min mening.

 

gordonsetter har også vært inne i hus mens jeg har vokst opp, men har ingen erfaring med dem på jakt?

 

 

er det noen av setterne som egener seg bedre en andre som begynnerhund? om du kan kalle det det.

alt avhenger selfølgeli på meg selv som hundeeier, men er det noen av disse som er enklere en andre å få til?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har uttalt meg om dette før, men gjør det gjerne igjen. :)

 

Det er ikke viktigst hvilken rase du velger, men det er viktigere hvilke linjer du velger fra innad i rasene. Du finner meget gode jakthundlinjer innen alle raser du nevner. Det kommer an på hva du vil bruke den mest til. Vil du ha en hund med god kontakt i skog så ser du etter foreldre og forfedre som er premiert på skogsprøver, ikke de som "går ut av hånd" på høyfjellet... :D

 

Når jeg sier premiert på skogsprøver så kan jeg også mene hunder du vet jakter godt på skogen. Om du kjenner til et kull hvor du vet at begge foreldrene er knallgode jegere, men ikke premiert/ stilt på prøve, så kan du jo ta valp fra dem. men du skyter jo raseklubben litt i foten, da de vil at godkjente avlshunder skal brukes i paringer... :)

 

Når det er sagt, du gjør ingenting feil med å velge irsksetter. Ettersom jeg har en sånn, må de jo være best?... :D (For øvrig en meget god trekkhund også, har hørt irsksetter omtalt som mer vorsteh enn setter. Jeg syns det er bra, andre syns nok ikke det... :) Kanksje derfor noen sier de er vanskelige å få til, men det tror jeg er mer individuelt enn rasebetinget.... )

 

Angående omplasseringshund, bli kjent med den før du evt tar den over. Jeg ville nok ikke tatt hund eldre enn ca 1 år pga tidligere nevnte ting.

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Skal du vurdere omplasseringshund, bør du få lånt den en stund og fått sjekket at den fungerer som du vil at den skal fungere.

Mange velger å selge/ omplassere hunder som av en eller annen grunn ikkje fungerer som den skal. Dette kan være mangel på jaktlyst eller vilje til å stå i stand, eller at den ikkje fungerer sammen med unger eller viser tegn til å være agressiv.

Eg hadde ei pointer tispe som ikkje ville ta stand på vitring av fugl. Ho tok gjerne stand på fugl som ho såg, men ikkje på lukt. Bikkja var fra premierte foreldre med topp stamtavle og jakta med flotte søk i fjellet, der ho fant fugl men uten å ta stand. Etter å ha snakka med erfarne folk på området, fikk eg beskjed om at om ho ikkje tok stand innen ho va to år, så skjer det nok aldri. Eg hadde tispa i 7 år uten at ho ble bedre, så det stemte det.

 

Johan B Steen skrev noe slik som dette i en av sine bøker om å ha fuglehund: Hvis ikkje bikkja viser tegn til å bli en god jakthund innen den er 2 år, så kvitter jeg meg med den. Livet er for kort til å brukes på udugelige hunder.

 

En annen ting man bør tenke på er at en dressert hund som fungerer på jakt kan være verdt både 20 og 30 000 kr.

 

Mvh

Olafen

Link to comment
Share on other sites

hvilken rase som er best kommer man aldri til å bli enig om... Og bra er det, dersom det hadde blitt reelt hadde man nok også trolig endt opp med kun en rase... Kjedelig spør du meg...

 

 

Mitt eneste råd i denne tråden er at du velger deg en rase du har lyst på og deretter stadig titter innom avlslisten til du finner et kull du kunne tenkt deg valp ifra...

 

Jeg har selv engelsk setter, kjempefornøyd med den... har ikke trent den opp til jaktprøver så den har ikke rios, men dæven for en nese og standsikkerhet... Han var med i skogen på sin første jakt som 6 mnd... Allerede da var han en dyktig hund (tro de det den som kan). det ble felt 5 skogsfugl for ham på 5 dager og det ble sett MYE fugl... Dette er jo ekstremt tidlig, men det sier litt om hva jeg mener ifht den første tiden med hunden, og da mener jeg det første året som jeg mener man bør være MYE med valpen/unghunden for å prege den samt dressere den...

 

 

Kommer sikkert til å få ganske mange reaksjoner på min tidlige felling for ham, men jeg tar hunder som viser jaktlyst med på jakt. Og angrer ikke...

 

 

Jeg personlig hadde ikke vurdert omplasseringshund til jakt selv. Til det mener jeg det første året er altfor viktig...

 

 

Håper du finner ut av det og at du får deg en jaktkompis som duger og som du selv blir fornøyd med! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...