Jump to content

Rengjøring og treffpunkt?


joakim88

Recommended Posts

Joakim88,

 

Om demperen din demper og det er hull igjennom så tviler jeg veldig mye på at den endrer treffpunkt til noe annet sted enn der det var da den var ny. Iallefall ikke etter 400 skudd - den er vel knapt blitt skitten inni :wink:

Hvilket kaliber er det?

 

Jeg måtte faktisk gjøre ren den ene .22LR demperen min i fjor sommer. Jeg fikk merkelige treffpunkter, gode samlinger med mange skudd, og så et og annet 20-30cm til siden, på 50m. Ikke syntes jeg den dempa noe bra heller :roll: , da jeg kikka inni den så jeg jo hvorfor. Den var helt full, bare et tynt høl gjennom. Skrudde den frahverandre (ja det tok litt makt, og den må anvendes rett) demperen var helt full av en hard grå masse. Den fikk en arbeidsdag i zalovann i en jobbens heavy duty ultralydbad og ble som ny.

Jeg tror ikke det var skutt 10 000 skudd igjennom den, men mer enn 5000 er det nok.

 

De demperene jeg har i grovkaliber har jeg aldri åpna for noe annet enn å se hvordan de ser ut inni (da de var nye), og har ennå ikke sett noen grunn til det - det går i å riste på dem for å se om det faller ut noe vesentlig. Blir det mye løse flak og biter inni der så må de vel gjøres rene (eller ristes ekstra mye), men ikke bare for å gjøre det. Det er ikke SÅ gøy å krangle med dempermoduler som hverken vil fra hverandre eller sammen.

308-demperen har vel 12-1500 skudd gjennom seg, + et par 1000 .22LR, og jeg satser på at 308-blåsten tar med seg .22-grapset :mrgreen: De andre grov-demperene har bare noen hundre skudd gjennom seg.

 

Joakim88, hvor holder du til - det må da gå an å få skutt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ga opp og så igjennom den. Og det er egentlig ikke så mye dritt å se, og den har ett flott hull tvers igjennom :) Så da kan jeg jo like gjerne vente med å åpne den til det er helt nødvendig. ( er .308 jeg bruker, og dameperen er en hausken standard )

 

Jeg bor i Volda, og nærmeste skytebane som ligger i ørsta er vinter stengt, så da er det litt langt og reise til neste for at jeg skal kunne få skutt noe særlig.

Men har nå klart å lure meg opp å ta noen skudd, men er kjipt å ta en fjelltur hvergang man skal skyte.. (veien er nedsnødd og den blir ikke brøytet)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...