Jump to content

er det noen som har en revolver i 44-40?


skytteren

Recommended Posts

hei. kjøpte meg en gammel smith&wesson frontier da i 44-40. produsert tidlig i 1880 årene, tidlig nr. lurer på om kammerene i denne er "tukla med" 44-40 har jo en svak konisk hylse. men på denne kan eg stikke inn patronen foran i tynnen uten problem??? skal dette være mulig??? ergo så er kamrene helt rette, ingen tegn til konong i kamrene, er dette normalt? er det noen her som har en revolver i 44-40. som kan prøve om det er mulig å putte inn patronene fra front på tynnen?

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig at revolveren er kamret i .44 S&W American ? Det er en patron med hælbase-kule.

Usikker på denne teorien selv : .44-40 har basediameter på .471, .44 American er .440. Kan være at noen har brotsjet opp revolveren fra .44 Am. til .44-40, og da får kulene "slingretilpasning" foran i kammeret. Hvor store er kammermunningene ?

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

hei. denne revolveren blei kun levert i .44 Russian (kort tynne) og .44-40 (lang tynne) min har lang tynne. kan se forskjell på overflatefinish foran og bak i kamrene, så jeg tror denne er brosja opp til rett kammer. desverre :trist: . diameteren framme i kamrene er ca 11.80 mm. er det noen som kan måle en .44-40 cylinder fremme? dette fordi jeg nettop har kjøpt denne, og vil prøve å få hevet kjøpet, var ikke opplyst at kammrene ikke var std. nå er jo kamrene mye over 1 mm større enn kulen, har ikke prøveskutt, men kan ikke gi noe serlig presisjon dette :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Tanke: Hylser til .444 Marlin kortes ned til noen tiendels millimeter kortere enn sylinderen, og sizes i .44-40 dien. (Må sikkert eksperimenters litt for å treffe riktig.) Sette i en .44 wadcutter og hylsemunningen "crimpes" deretter foran projektilet, slik at kulene ikke kryper ut under rekyl. Ideen er at den lengre hylsen gir kulen styring foran i kammeret, for å unngå "slingring".

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

.444 marlin har vel egentlig .45 colt dimensjone? Menr man bruker de hylsne til å lage .45 halgepatroner.

 

Høres ut som om kamrene er åpnet ja. 44-40 skal jo nominelt være .427 ved kammer åpningen. Jeg vil tippe den har blitt åpnet til 44 special (.429) som vel kom helt i begynnelsen av 1900 tallet.

Skytemessig skal ikke dette være noe voldsomt problem, men samlemessig er det jo ikek gunstig. (og jeg foretrekker tross alt 44-40 fremfor rettveggede hylser, når det skal brukes svartkrutt.)

 

Feel free til å selge meg revolveren billig om du må kvitte deg med en :D

Link to comment
Share on other sites

Basediameter for .444 Marlin er ca .470

 

Basediameter for .44-40 er ca .471

 

Basediameter for .45 Colt er ca .480

 

.444 MARLIN passer hårfint bedre i .44-40 enn i en .45 Colt. Men det er ikke mye om å gjøre. Har laget "klikkpatroner" til en .44-40 ved å size .45 Colt hylser i en .44-40 die. Winchesteren (1873) klaget ikke.

 

Hva opprenskede kammer betyr rent samlemessig er ikke godt å si, enkelte samlere vet ikke engang hva slags kaliber greiene deres har. For meg er det viktig at løpet er prikkfritt, utvendig kan ting godt vise bruk og slitasje. Andre igjen er lite opptatt av hvordan løpet er, viktigere er det at General Custer var i nærheten da det smalt. Folk er rare! Men slik er det bare.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...