Jump to content

Vithavouri n320 +p+ 9mm i cz 75


jonasmh

Recommended Posts

Øøøøh, sikker på at du vil rote med dette? Hvis du må spørre om slikt vet du trolig ikke nok til å gjøre det forsvarlig.

 

Først og fremst er det umulig å gi en slik ladning for en uspesifisert kule, totallengde og hylse, selv med dette vil man ha variasjoner fra våpen til våpen som gjør det umulig å et eksakt svar. Og uansett er det ikke noen offisiell standard for 9mm +P+ annet enn at trykket er høyere enn SAAMI +P.

 

SAAMI-spec for std 9mm er svjv 235MPa, +P ligger på 265MPa. CIP-standard er 270MPa. Å gå over dette krever erfaring, et solid våpen og ikke minst en svært god grunn. Jeg tror ikke du har erfaringen, våpenet har du definitivt ikke og grunnen kan jeg ikke engang begynne å gjette på. Å gjøre det med et så raskt krutt som N320 er bare tull, du får alle problemene med høyt trykk uten å få noe igjen for det. Om du vil ha høy ytelse bør du heller prøve N340, N350 eller 3N37 innenfor forsvarlig trykk. Det vil nok både du og våpenet sette pris på i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Takker for kyndig svar!

 

Nå lader jeg 3,8grain n320 og 125 grain kule. (holder meg midt på tabellen i mangel av kunnskap og ikke minst utstyr.)

 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg hører at politiet bruker samme ammo til Mp5 og Glock. Og etter hva jeg har hørt skal en cz 75 tåle hard ammo..

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt hende at en sp-01 tåler hard ladning.

 

Men hva er grunn til at gå opp på max?

 

Personlig begynner jeg altid på minimum, og arbeider meg sakte opp til jeg har funnet en ladning som går bra i mitt våpen.

 

Hvis du ønsker noe som sparker mer, så er det bare og kjøpe en pistol med større kaliber :smile:

 

Når jeg brukte N320 vill jeg minnes at jeg brukte 3,6gr.

 

Det virket meget bra i min sp-01

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hallo

Jeg lader 9x19 til openklassen i praktisk men det er litt extremsport hvis man ikke veit hva man driver med.

Ville ikke annbefalt disse ladningene til "vanlige" våpen men jeg har testet det og det slem rekyl i forhold til en vanlig fabrikk ladning.

lader med federal tomhylser, federal SP tennhetter, 8,4 grn med vithavouri 3N38 til 29mm dette gir en faktor på ca 169 i min open pistol (czechmate)

 

Rino

Link to comment
Share on other sites

Takker for kyndig svar!

 

Nå lader jeg 3,8grain n320 og 125 grain kule. (holder meg midt på tabellen i mangel av kunnskap og ikke minst utstyr.)

 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg hører at politiet bruker samme ammo til Mp5 og Glock. Og etter hva jeg har hørt skal en cz 75 tåle hard ammo..

 

Siden det virker som om du er ute etter frisk ammo vil eg da først og fremst gå vekk fra N-320 som er et krutt som ofte blir brukt for og få rekyl/rekylfølesen forminska.

Tror nok at N-330-N340 er mere naturlige valg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...