Jump to content

Hodgdon the Group .38 special


janove

Recommended Posts

Har begynt og lade litt .38 special, og bruker Hodgdon The Group krutt.

 

Bruker Berry 9mm 124 gr kuler.

 

Utifra lade data på Hodgdon sin hjemme side er det kun to kule valg:

125 GR. HDY XTP lade vekt start 4,3gr maximum 4,6gr

125 GR. CAST LRNFP Lade vekt start 3,2gr maximum 3,8gr

 

Det er med andre ord stort spenn i start og maximum ladningene.

Siden Berry ikke er med i deres liste (eller lade boken) så beynte jeg og lade med 3,2gr før at være på den sikre siden.

 

Dette var pysete ladninger. Kula kom frem og klarte og slå hull i pappen, helt ok presisjon. Men det var som sagt på tok før pysete ladninger.

 

er det noen som har en formening om lade vekter.

 

Jeg ser at HDY XTP er en hollowpoint kule så det er liten sannsynlighet at jeg ska følge di lade vektene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar ppc-skyttern, da har jeg et sted og begynne.

Ladet opp 18 skudd med 3,4gr igår, men da vet jeg at jeg ska fortsette opppover.

 

Jarex. jeg er ikke helt sikker på hvis du ikke har skjønt spørsmålet. Jeg lurer ikke på alternative kuler uten lade data på en spesifik kule og en spesifikk krutt type.

Link to comment
Share on other sites

Men du bruker jo totalt FEIL kulediameter i våpenet ditt, så du vil aldri oppnå super presisjon uansett hva du bruker av krutt og vekt får du får en kule som tar skikkelig i bommene i pipa di.....

 

Ser fler og fler som skal være lure og bruke 9mm kuler i .38 special og .357 magnum, skjønner ikke hvorfor folk gjør det....

 

Samma som og bruke en .45 acp kule med diameter .452 i en Webley revolver som løpet er .455, det sier seg jo selv :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at man ikke får "super" presisjon med .356 kuler i et .357 løp.

 

Men med litt selvinsikt må jeg si at jeg ikke er en super pistol skytt heller, så den lille differansen kan jeg leve med.

 

Primær grunn til at jeg velger og kjøre på med 9mm kuler i stedet før helt korrekt kule diameter (0,06mm differanse) er at jeg skyter mye 9mm og har da i bøtter av dette hjemme etter at jeg tømte XXL sit lager når det var 25% rabatt før et par måneder siden. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...