Jump to content

Dugandes fabrikkammo i .308w ?


73alfa

Recommended Posts

Jeg lader ikke selv, og må følgelig stole på ammo fra fabrikk. Nå er det vel ikke mye av det som selges som er direkte dårlig, så det meste funker jo, men det er sikkert noe som utmerker seg i positiv retning.

Altså, har folket særlig god erfaring med en gitt fabrikkammo i .308w? (Skal spyttes ut av ei 66cm pipe med 1:12 twist)

Er lette eller tunge kuler å foretrekke, for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen 'regler' for hvilke kulevekt jeg bør holde meg over eller under med 1:12 twist?

 

Nei 1-12" er std i 308 og derfor vil all ammo laget for std rifler fungere utmerket.

 

Uten å kaste stein i glasshus og kvalifisere meg for æresmedlemskap i GGG så bruker fork utrolig mye komplett unødvendig tid på dette med riflestigning. Kan virke som mange tror at hverken produsentene av ammo eller våpen er kvalifisert til å lage det beste produktet til gjeldende industri standard.

 

Til 1-12 fungerer alle kulevekter opptil minst lange 190grs utmerket. 200 Accubond skyter også helt greit på tross av hastigheter helt nede på 730-740m/s. Den er lang. Når det fungerer er alt såre vel.

 

Til trådtstarter - stol på at de som lager tingene også skjønner hvordan de henger sammen og kjøp et representativt utvalg match ammo i 308 - da finner du ut hvilke(n) som skyter best i rifla di.

 

Norma JM og andre 150 grs kuler er relativt dårlige valg til LH grunnet svært begrenset BC

Link to comment
Share on other sites

@ "73 Alfa": Ser at du ikke nevner det spesifikt: er det til jakt eller skiveskyting du primært trenger ammo?

Hvis det er til jakt, vil jeg, i min mulige uvitenhet, nok ikke velge 155 gns Scenar. :wink: Heller ikke Norma Jaktmatch.

Er det til øvelsesskyting med helmantel så er det ikke mye som er merkbart bedre enn gode lot-er av Forsvarets ammo.

Hvis rifla di har solid tennstiftanslag.

Optimal kulevekt vil også være litt avhengig av formålet.

Og ikke minst, hvilken kulevekt (og type) din rifle "liker" best.

Link to comment
Share on other sites

Rufus gamle bardun - hvordan er formen?

 

Skal tilate meg å moderere/gi litt mer info om 155LD kuler. Lapua var tidligere svært optimistiske i sine angivelser av BC på kulene sine. Innkjøpet av en doppler har visst at disse var i overkant gode og Scenar kuler er idag som andre tilsvarende kuler i samme vekt. Hvekn bedre eller dårligere.

 

155 grs kuler i kal .30 såkalte Palmakuler er utviklet for 1000y skyting i 308. Palma match konkurranser er 308 Win eneste tillatte patron ergo blir ammo til denne skytingen skreddersydd patronen. En av de få kulevektene som en 308 klarer å gi nok utgangshastighet til å være overlyds på 1000y er rundt 150grs kuler. Lapua, Sierra, Hornady, Nosler, Berger, JLK osv lager alle Palma kuler som alle har svært god BC for sin vektklasse ca .460 på alle sammen.

 

Felles for dem er at LD neseformen gjør de litt mer kresne på presisjonen sammenlignet med ei mer normalformet kule. Digresjon fra det du spurte om, men forhåpentligvis litt nyttig informasjon også.

 

155 Scenar ammo glemte jeg i farten og er ett svært godt valg om du klarer å svelge prisen, som er ganske stiv. Faktisk så stiv at du sparer inn ett ladesett i løpet av de første 5-600 skuddene.

Link to comment
Share on other sites

jeg brukte norma jaktmatch i min .308w mauser, men jeg byttet ifra norma jaktmatch til norma golden target ettter å ha testa en eske med den typen. Golden target var like presist i min bøsse, og var 200kr billigere pr pakke. 299kr mot jaktmatchens pris på 499...

 

Edit: beklager, s ikke at det var langholdskyting det gjaldt. jeg har bare testet på 100 og 200m. lenger enn det aner jeg ikke...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tråden ligger under langhold så regner med at det er langhold han skal bruke ammoen til. 155gr scenar er ikke ei jaktkule.

Ja, er klar over det. Har skutt mye hjemmeladd med Scenar jeg, også i tyngre utgave. Og ikke minst "forløperne" D46 og D47.

Jada, Norma Jaktmatch er heller ikke en jaktkule, det vet alle. Den kula kan i enkelte kalibre samle overraskende bra, selv om den er realtivt lett, men det er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen 'regler' for hvilke kulevekt jeg bør holde meg over eller under med 1:12 twist?

 

Nei 1-12" er std i 308 og derfor vil all ammo laget for std rifler fungere utmerket.

 

Uten å kaste stein i glasshus og kvalifisere meg for æresmedlemskap i GGG så bruker fork utrolig mye komplett unødvendig tid på dette med riflestigning. Kan virke som mange tror at hverken produsentene av ammo eller våpen er kvalifisert til å lage det beste produktet til gjeldende industri standard.

 

Til 1-12 fungerer alle kulevekter opptil minst lange 190grs utmerket. 200 Accubond skyter også helt greit på tross av hastigheter helt nede på 730-740m/s. Den er lang. Når det fungerer er alt såre vel.

 

Til trådtstarter - stol på at de som lager tingene også skjønner hvordan de henger sammen og kjøp et representativt utvalg match ammo i 308 - da finner du ut hvilke(n) som skyter best i rifla di.

 

Norma JM og andre 150 grs kuler er relativt dårlige valg til LH grunnet svært begrenset BC

 

mitt 308 løp har 1:10 og går vanvittig bra med 175 grs matchking.

damen sin browning xbolt samler 3 150 grs sierra matchking i samme hullet (1:12 stigning)

men dette er våre løp og våre erfaringer, langt ifra nok til å si at det ene er bedre enn det andre :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...