Jump to content

243W Twist 1-10 og 90gr FMJ


Makkieboy

Recommended Posts

Hei all venner, kan dere hjelpe meg.

Har en kompis som har kjøpt seg en Tikka T3 i 243W, Denne skal vist ha en riflestigning på 1-10.

 

Så til spørsmålet som jeg trenger hjelp til, siden jeg ikke har hatt rifle i nevnte kaliber, har jeg liten erfaring med denne. Kompisen kommer på besøk om en uke, og vi skal finne ut av 2 ladninger (FMJ og SP) som går likt, slik at omstilling blir unødvendig i løpet av sesongen.

I utgangspungtet har jeg ca 125 Speer Hot Cor 90gr, som jeg ønsker og bruke.

FMJ alternativet som jeg har lyst til å gå for blir derfor Lapuas 90 gr.

Disse har relativt lik form, og nesten samme BC, Lapua-387, og Speer-385, siden de har samme vekt, bør det være en enkel sak og få de til det samme treffpungt.

 

Men så til saken, I følge Greenhills formel på PCB, krever begge disse kulene en minimum stigning på 1-9,4

Er det noen med erfaring på 243 med 1-10, og nevnte kuler som kan dele med kunskapene??

 

Jeg gidder ikke bestille en pakke Lapua fra Landerø, bare for å oppdage at de ikke blir stabelisert, og kompisen skal bare være her i en langweekend, så det blir heller ikke sjangs å skaffe alternativ, hvis ikke Speer/Lapua funker.

 

Hva bør jeg gå for??? Speer vil bli prøvd uansett, for de har jeg jo.

Link to comment
Share on other sites

Drit i han Greenhill ! Har selv en Tikka i 243W . Har aldri brukt noe annet en 90grs. fmj (for det meste sierra ). Har aldri merket at den ikke stabiliserte kula . Presisjonen er grei nok , men den har vært litt vanskelig å finne ut av hva den liker . Prøv med N-150 krutt .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Drit i han Greenhill ! Har selv en Tikka i 243W . Har adri brukt noe annet en 90grs. fmj (for det meste sierra ). Har aldri merket at den ikke stabiliserte kula . Presisjonen er grei nok , men den har vært litt vanskelig å finne ut av hva den liker . Prøv med N-150 krutt .

 

Puuh. Takker og bukker, var å surfa litt på div pipeprodusenter ute i den store verden, og tabellene deres mente på at dette var god fisk.

Link to comment
Share on other sites

Har lada vanvittig mye i 243 og til flere børser howa tikka sako har aldri greid noe fin pres på fmj kuler så nå bruker jeg 90 gr scenar til alt utenom rådyr. 90 gr scenar treffer klistrelappen fram til 300m ern.

Bruker N-160 til dette. Ps gås etc flyr ikke etter treff fra denne kula, men ta hensyn til at utgangshullet blir ca 30-40 mm. Var vel neppe noe svar dette heller :?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hastighet oppnår du med 90 grs scenar ? Kan dette være en brukbar toppjakt-kule ? I 6mm har jeg kun prøvd fmj. I 6,5 har jeg skutt noen hundre ryper med 7 gr. scenar , ca 1 av 10 gikk i fillebiter . Er det flere en meg som har registrert at det er umulig å få bra hastighet med 90 grs. fmj i 243w. (ca.860 m/s med 41 grs. n-160) ? Ladeboka sier jo 945 m/s med 100 grs. Hornady .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...