Jump to content

n-11 og n-19 til 100grs norma hpbt kaliber 6,5x55


Palinder

Recommended Posts

Hei godtfolk. Jeg snublet over 1000 latterlig billige kuler her om dagen, Norma 100grs hpbt, og tenkte å lage en ladestige for dem.

 

Har som seg hør og bør søkt en god del, både her, på Robsoft og i ladeboka, men føler ikke at jeg er sikker nok til å "regne ut" hva som gjelder, da det merkelig nok ikke er så mye å finne om akkurat den kula.

 

Har n-11 og n-19 tilgjengelig av relevant krutt, men sliter litt med å finne relevant data. Jeg er ganske fersk innen lading, så jeg utleder ikke automatisk hva som er minimum og maksimum ved at det står oppgitt en eneste ladning på n-19boksen. Der er det oppgitt 39,4grs for å oppnå 799m/s. Dette er vel en ganske svak ladning, men hva er maks? I skytterlagskruttråden står det at noe om n-11 i forhold til å få ladninger på ca 800m/s, (37-38grs) men at det også er en ganske svak ladning.

 

Dette er omtrent det jeg har funnet ut.

 

Regner med at denne kula er godt kjent for dere som skyter mye bane, så hvis noen gidder å gi ut et forslag til ladestige.. hadde det vært knall!

 

Setter pris på alle svar!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ladningen på n19 boksen er nok for rekrutt ammo. Dfs har begrensninger på ammo for rekrutt klassene 100grain kule og 800 - 810ms

n19 boksen har sikker daa for 6,9grams sierra? Du kan lade etter den tabellen, holder du deg innenfor maks der er det ikke noe problem.

På både N11 og N19 kan du sikkert gå ufra rekrutt ladning og jobbe deg oppover.

 

Rekrutt ammo pleier å samle styggbra på 100m så dersom du ikke trenger større fart kan du bruke rekrutt ladninger og få en patron som sliter lite på løpet og er behagelig å skyte(minimal rekyl)

 

ps.

Ser du ikke oppgir hvilket kaliber du skal lade til. Rådene fra meg gjelder naturligvis for 6,5x55

I 260rem har jeg testa rekrutt kuler med samme kruttmengde som rekrutt ladninger for 6,5x55 og det har funket ok

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...