Jump to content

40.S&W-hylser - hjemmelading


kula09

Recommended Posts

Du mister så mye hylser, at det å bare holde seg til et merke blir ganske kostbart, ihvertfall til trening har jeg ladet det jeg har, uansett fabrikat. Om man ikke skal lade til pistolen nesten knekker er det lite å hente på sortering av hylser.

Jeg skyter 9mm Major og lader opp det som finnes på banen, sorterer vekk berdan, ellers er det rett i pressa :)

Link to comment
Share on other sites

Om man skal sortere er det nok mere fruktbart å gjøre det på vekt (volum) en på bunnstempel. Lot variasjonene kan være en del på hylser fra samme fabrikat også.

Handler om hvor mye tid man orker å bruke på ladeprosessen, og de krav man har, skyter man felt, eller noe annet kjedelig, der hylsene ligger pent ved siden av en etter endt økt, er det jo like greit å kjøre de samme hylsene om igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt en del en gangs skutte hylser og de har jeg levet lenge på. Men det tynnes stadig og blir mer og mer blandet. Kjøper du 1500 til 2000 hylser og er flink å plukke når du har sjangs så lever du lenge på det.

Reiser du på store stevner får du ikke med deg hylser hjem, de tilfaller RO'ene på stagene så hylseplukk er ikke lov.

 

Kjøp en kammer guage som du plopper stevneammo gjennom, så slipper du kammerforkiling som gruser en stage for deg. Jeg har en dillon kammer guage og har aldri hatt tullepang på stevne :)

 

Har skutt 10 skudds samling på 50 meter med poffen min hvor alle hylsene var av forskjellige merker. Under 4 tommer/10cm, og det holder plenty til praktisk :)

Link to comment
Share on other sites

Angående hylser til pistol, og mengdeskyting som i praktisk, så måtte jeg bare teste litt for egen del i fjor sommer (testen var med 9mm hylser, men håper du tilgir meg;) )

 

Fremgangsmåte: Plukket villt fra boksen 5 hylser av hvert fabrikat som skulle testes, kontrollveide kuler slik at de alle var like tunge, slapp alle hylsene oppi hylsemateren og begynte dra i spaken, dro så på banen etter ei stund og kronograferte alt sammen. Resultatet:

 

Hylsemerke------------------------ -----Hastighet, skudd 1-5

 

CBC 2-gangsskutt gammel type__ -328,9 -317,0 -322,2 -318,2 -330,4

CBC engangsskutte ny type_____ -328,3 -321,3 -328,3 -331,9 -330,1

Geco engangsskutte___________ -313,6 -319,4 -318,2 -315,5 -314,3

Geco 9x engangsskutte_________ -308,8 -313,3 -316,7 -306,9 -318,8

Winchester engangsskutte______ -319,7 -321,3 -319,7 -321,9 -313,9

GFL Nato -01 lot engangsskutte__ -315,8 -315,5 -323,7 -317,3 -322,2

S&B engangsskutte ____________ -324,6 -313,6 -322,5 -319,7

 

Hastigheten varierer innad i samme hylsemerke også, for min del og mine ladninger vil ikke mix av hylser ha noe særlig å si uansett.

 

Ninjaedit: før noen kommer med kalkulatoren; ingen av disse ladningen klarer faktorkravet i praktisk i det våpenet de ble skutt i. Alle ladningene ligger på grensa over/under kravet til militærfelt. Ligger en så på håret på grensa, så bør en sortere hylser...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...