Jump to content

The Green Bosvelder


STUBBERUD

Recommended Posts

Får ikke lest det, ettersom flashplayer ikke er tilgjengelig for android. Skal åpne filene på dataen ved anledning.

Blir forresten litt forvirret av grammatikken I Africaan, hvorfor heter det bosvelder uten t når det heter bosveldt. Skjønner at bosvelder betyr busksletteboer, eller buskboer, ettersom bosveldt er buskslette. En seriøs digresjon....

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

Bos er Afrikaans for det som på engelsk kalles "bush" og betyr i denne forbindelsen mer villmark og tettere vegetasjon enn busk. F.eks. heter bushcamp og bushman tilsvarende boskamp og bosman på Afrikaans. Men bos eller bush kan nok ikke uten videre oversettes til "busk" på norsk.

 

Veldt er Afrikaans for "field" på engelsk og felt på norsk, og det uttales som på norsk, altså ved at v uttales f. Veldt betyr da strengt tatt gjerne terreng utenfor vei, gjerne åpent, og fortrinnsvis utmark. I Afrika er dette gjerne store åpne områder og ordet brukes nok ikke om direkte om tettere skog og våtmarker. Bosveldt brukes derfor typisk om "villmarksterreng" med relativt mye vegetasjon. Bos er da heller ikke bare buskvekster, slik vi forstår dette på norsk, men omfatter også tildels store trær.

 

Bosvelder blir vel da en person eller annet som hører hjemme i dette terrenget og jeg antar at dette best kan oversettes til villmarking på norsk.

Link to comment
Share on other sites

Får ikke lest det, ettersom flashplayer ikke er tilgjengelig for android. Skal åpne filene på dataen ved anledning.

 

Flash funker fint på android her.. Har Flash Player 11 på min 2 år gamle HTC.

 

Ellers er det nesten alltid mer interessant å lese utenlandske magasiner enn norske, synes jeg.

Takker for linken, Shona.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...