Jump to content

Hagl i 45lc, eller?


Shotgun Charlie

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Blitt gjort av andre også. Lurte en svenske på robsoft.nu til å ladde en .45-70 omtrent på det viset; men brukte bunnkopper av metall over og under. Ellers så får man kjøpt plastkopper til dette formålet. Blir kort rekkevidde, for riflene i løpet gjør at det sprer noe vannvittig.

 

http://www.midwayusa.com/product/682652/speer-empty-shot-capsules-45-colt-long-colt-box-of-25

 

788584.jpg

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ladde for mange år siden slike patroner, for morro skyld. Da i kal 357 mag.- og i 44 mag. hylser. Brukte en pappskive mellom krutt og hagl og en for å holde på hagl. Presset så hylsen ned i (nesten) størknet voks (fra starinlys). Fungerte greit på noen få metes avstand.

 

Har foresten noen slike liggende, men de ble ladd for ca 30 år siden, så jeg regner at kruttet har trekt til seg fukt fra voksen. Så de virker nok ikke lenger.

 

Benyttet også slike plastkopper, men hukser ikke om de var bedre eller værre.

 

Mengde hagl og krutt i din patron, har jeg ingen formening om. Tviler på om du greier å få noen overladning, men gå som alltid forsiktig frem. Mener voksen måtte ha en tykkelse som var ca. 3/4 av hylsediameter og da ble det ikke all verden igjen av hylsevolum igjen i mine magnumhylser. Da kommer det jo litt ann på, hvor lang din kappede hylse er da. Mulig noen andre kan svare mer pressist. Ellers så har jeg sansynligvis ennå data for min 44 ladning.

Link to comment
Share on other sites

 

Har slike kopper liggende i .38- har ikke fått testet de enda jeg har hatt de en 10-års tid :) Lurer på om jeg klarer å utvikle en ladning på kort hold til f.eks rotte?

Har ikke rifle i dette kaliber lenger og det vel ikke lov å jakte rotte med revolver...? ;)

Link to comment
Share on other sites

Angående "kopper" til kal. 38. Er ganske sikker på at "koppene" i kal. 357, ikke kan brukes i en revolver 38 spesial. Da jeg testet dette, kom plastikkhylsa for langt ut og støtte i insnevringen på kammeret, i mine 38 kal revolvere. Men det er mulig at jeg ikke brukte nok tid på dette, da jeg hadde revolver i kla. 357 mag. og benyttet dem der. Men jeg tror det ikke var mulig å få koppene lengre ned i hylsa, grunnet kruttet. Og de hylsene jeg kjøpte for 30 år siden var lange. Mulig andre har testet de koppene mer enn meg og fått det til. Uansett, er du interessert kan du jo forsøke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...