Jump to content

Kjøp av viltkamera


A.E

Recommended Posts

Har søkt endel her på Kammeret etter synspunkter på hva som er et greit viltkamera til en grei pris, men det er sannelig ikke enkelt å finne noen klare kandidater. Så jeg håper noen kan gi meg noen tips.

 

Jeg skal sette opp kameraet primært i nærheten av hjortestier, og ønsker:

-IR, altså ikke blitz

-Gode bilder i farge

-God batterikapasitet

-Kameraet bør heller ikke koste skjorta.

 

Finnes noe slikt?

 

Kan man velge mellom film og bilde funksjon? Eller er det kun det ene eller det andre?

 

Takker for gode svar og anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har benyttet et KeepGuard KG-680V (8 MP) i snart 1 år og har gode erfaringer med kameraet. Har ennå ikke byttet batterier, så jeg er fornøyd med batteri kappasiteten.

Til info så får en ikke fargebilder når en benytter IR, men ved godt dags lys gir kameraet greie farge bilder. Jeg valgte å importere selv fra Kina og fikk dermed kameraet til en

veldig hyggelig pris, men har da ikke norske garranti regler.

 

Ser at det kommer et nytt kamera som heter ScoutGuard SG-560K-8M, dette kameraet blir sikkert bedre enn det som jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt HCO Scoutguard SG550V i 3 år nå, og jeg er godt fornøyd med kameraet. Kjøpte det på ebay for ca 1500 NOK inkl frakt.

 

Positivt:

- God kvalitet! Det har stått ute i ca 2 år totalt, men det er fortsatt som nytt!

- God batterilevetid (8xAA batterier). Jeg passer på å skifte batteri ca hver 4. mnd (har aldri gått tom for batteri)

- Mulighet for video

- Mulighet for enkelt/dobbelt/trippelt bilde, i tillegg til justerbart tidsintervall mellom bildene

- Mulighet for tilkobling av bilbatteri

- Enkelt å skifte minnebrikke

- IR blitz (men begrenset rekkevidde)

- Du kan velge om du vil ha tidspunkt på bildet eller ikke

 

Negativt

- Ikke alltid like bra bilder, spesielt ved tåke, motlys eller i mørket

- Kan være vanskelig å sette opp før du blir kjent med sensorrekkevidden

 

Her er en test: http://www.sportsmansreview.com/review.asp?x=261

 

Totalt sett kan jeg si at jeg ikke hadde nølt med å kjøpe det samme kameraet om igjen. Til mitt bruk er dette midt i blinken. Jeg har lagt ved noen eksempelbilder under for å illustrere (PS: Bildene er komprimert for å få lov til å laste de opp):

 

normal_Bilde_1.jpg

Her ser du et typisk bilde i godt lys. Bildet er relativt klart, men det kan ikke sammenlignes med bilder tatt av speilreflekskamera.

 

normal_Bilde_2.JPG

Bilde i motlys. Du ser fortsatt dyret, men ikke like bra.

 

normal_Bilde_3.JPG

Dette er mest sannsynlig det samme dyret som det over, men dette er tatt om natten med IR-blitz. Jeg vil si at dette er under middels kvalitet med IR-blitz.

 

normal_Bilde_4.JPG

Her ser du begrensingene av IR-blitzen til sidene. Her har jeg valgt innstilling med dato og klokkeslett på bildet.

 

normal_Bilde_5.JPG

Dette er normal kvalitet med IR-blitz når dyret står i midten av bildet.

 

normal_Bilde_6.JPG

Et relativt uklart bilde med IR-blitz. Her burde man forvente bedre kvalitet siden både katten og reven beveger seg relativt lite.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Ltl Acorn med MMS modul. Det tar bra bilder, men har en tendens til å ta mange uønskede bilder når lyset skifter og andre former for forstyrrelse. Jeg er også litt usikker på om det tar alle bilder det burde ta. Jeg skal eksperimentere mer med innstillingene for å se om jeg får det til å ta mer av de bildene jeg ønsker, og mindre av andre. Vi har også et Bushnell kamera (uten MMS). Det tar nesten ingen bilder uten dyr, og har fotografert langt flere dyr en Ltl Acorn kameraet. MMS er imidlertid meget bra å ha.

Link to comment
Share on other sites

hvordan importerte du viltkamera fra Kina? Husker du hvor du importerte fra? :)

 

http://www.dhgate.com/wholesale/search. ... og=#search" target="_blank

 

 

Men jeg måtte kjøpe minimun 2 stk for å få en god pris. Jeg skulle ha 2 stk uansett, så det var ikke noe problem.

Mener å huske at frakten var inkludert i prisen. Gikk også greit gjennom tollen, uten å måtte betale moms. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...