Jump to content

Mrad/MIL vs CM-klikk?


73alfa

Recommended Posts

Jeg trodde egentlig at jeg hadde kunnskapen om akkurat dette rimelig på strekk, men etter å ha myst innom sidene til bl.a. S&B så blir jeg faktisk litt forvirret igjen.

Jeg var altså innom S&B sine nettsider for å laste ned noe info om kikkerten min, og der ser jeg at de oppgir tre forskjellige klikkjusteringer for denne. Nemlig: 1/4MOA, 0,1MRAD (MIL), og cm.

Altså, MOA er jo greit nok. Et bueminutt er et bueminutt.

Men, så kommer altså frågan:

1cm/100m er da så vidt meg bekjent det samme som 0,1MIL, er det ikke??

Hvorfor opererer man i så fall med å oppgi samme 'klikkverdi' på to forskjellige måter?

 

Den eneste logiske (matematiske) forklaringen jeg kan komme på er at man ved cm kontra MIL har "rettet ut buen". Altså;

0,1MIL på 100M er en bue med lengde 1cm

mens 1cm/100m er en rett linje med lengde 1cm

-men, jeg tviler vel på at dette faktisk er tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

..og det kan hende at siden PMII serien er myntet på "proffe" brukere som er vant til å engi retning i MIL og har et forhold til det så er det greit å bruke det på sikter laget for lange hold. Ratt det står 1cm på stemmer jo bare på en avstand. 0.1mil/mrad er 0.1mil/mrad uansett om det er 100m eller 1000m. Lettere å korrigere ting i en vinkel enn i en avstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...