Jump to content

Binde laksefluer.


Polardego

Recommended Posts

Ahhh...min tidligere lidenskap :)

Jeg bannt bare hårvingefluer til laks..dobbelkrok,tube og treblekrok.

Silver Gray var min favoritt..samt Valium. 2 knakende gode fluer i små til mellosmstore elver.

.både natt og dag.

Nå er det flere år siden jeg sluttet å fiske laks,så det har kun blitt bunnet ørretfluer di siste 10 årene..

...det er 4 år siden jeg hadde framme fluebinderutstyret sist...

Jeg burde skjemmes :roll:

Link to comment
Share on other sites

I det siste har jeg fått mest på lyse fluer med mye grønt og på div. variasjoner av svarte fluer med et fluorisernde triggerpunkt bak. Gjerne med blått hackle. Små, svarte fluer har funka bra i sterk sol fiska med en lang fluorkarbonspiss på fortommen. Sølv og grått har jeg fått lite på, men jeg vet at det er tatt en del på sånt i Repparfjordelva. Sommer 2012 er forresten sommeren hvor jeg skal få til tørrfluefiske etter laks :)

 

Når det gjelder stygge fluer så bandt jeg noen Alleys Shrimp til en kamerat som han fikk bra med fisk på i Alta.

Link to comment
Share on other sites

Skal du prøve "deadrift" eller stipende?

Litt forskjellig hva som funker i forskjellige elver!

Har fisket bra på en stor superpuppe med langt hackell i trønderrelver.

I Mandalselva har jeg ikke fått landet noen på tørrt ennå, men de reagerer på stripende.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

På dødrift har vi brukt en del forskjellig!

Noe av det som har funket best er superpuppa (no8), Grey Wolf, Europea 12, samt en del rare varianter av tvilsomt opphav :wink: .

Den jeg har fått mest på er Superpuppan med ørretkrok no8, med hackel som er minst like langt som kroppen.

Den kan du variere i farger etter ønske. Orginalt er hackelet klippt både over og under kroppen, jeg klipper kun under (den siden mot krokspissen).

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...