Jump to content

Ladeutstyr, noen som har tips til nybegynner?


Sheriff Nilsen

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte i dag ladesett fra Rcbs etter lengre tids sikling etter å bli hjemmelader :)

Har lest ladeboken ett par ganger, men allikevel noe jeg trenger tips og råd om.

 

Kjøpte for to år siden rifle(.338 win mag) Med tilhørende kikkert. Fikk også med en god del ferdigladet ammo,

Diesett, ca 200 prosjektiler, og 100 ubrukte hylser.

 

Har sett at sette dia har noe kobberspoon på innsiden, noen råd om jeg eventuelt kan vaske/blåse denne ren, eller om jeg bør anskaffe nytt diesett?

Har også sett at hylsene, som kommer fra winchester, har enkelte små buler i hylsehalsen, er dette noe som kan presses eller bør disse kastes?

 

Siden jeg er helt fersk, takker og bukker jeg for alle råd og vink dere måtte komme med! :D

 

-Nilsen

Link to comment
Share on other sites

Takker for opplysende svar.

 

Har ikke brukt utstyret ennå, så er nok forige eier av diesettet som eventuelt har krympa samtidig som han har satt i kula.

Det leder meg inn i neste spørsmål, Har skjønt at det kan være en fordel å ha egen die til krymping, og fikk med en del swift a-frame prosjektiler jeg har tenkt å lade med.

Er det nødvendig å krympe med tanke på at det er krymperill i disse?

 

Takker som sagt for hint m.m :)

Link to comment
Share on other sites

Som det står i ladeboken er det sjelden det er nødvendig med krymp, og heller ikkje ønskeleg, med unntak av grove kaliber då patronene i magasinet blir utsatt for rekyl, i fks, leveraction rifler med rørmagasin er det heilt nødvendig med krymp og butte kuler.

Lee skryter fælt av at deres factory crimp vil heve presisjonen pga stabilt og uniformt kulehold frå patron til patron. eg kan ikkje bekrefte dette

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...