Jump to content

Spotteskikkert


Bjorn Tore

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe meg en litt skikkelig spottekikkert,og lurer litt på hvilke som kan være akuelle.

Jeg synest der ser artig ut med digiscoping, og det må taes med i betraktningen.

Har kikket litt på vortex sine viper hd og razor, men vet ikke så mye om spottekikkerter så tips mottaes med takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Ikke det enkleste å gi råd i sli sammenheng. Hva ønsker du å se? Har selv to spotte kikkerter. En Gammel Kowa fra tidlig -80 tall, med 40x og 60x okular, siste er helt ubrukelig med den øvrike optiske kvaliteten. nr 2 er i andre enden av spekteret, en 1/2 gammel Zeiss med 25x-75x. Største problemet er faktisk et stabilt stativ. Selv om Zeissen er utrolig bra, får jeg med et standard stativ, for mye vibrasjon, til å ha full nytte av den. Videre, gir den for lite synsfelt på kort avstand 25 -50 m. For korthold vil jeg nok anbefale en kikker med 10-15x som nedre forstørrelse og rundt 40x vil da vanligvis være max. Jeg ville heller lagt 1000 - 2000 ekstra i stativet enn i kikkerten. Kowaen, som er mye lettere og kostet 10% av Zeissen, gir for vanlig spotte bruk, nesten like godt resultat, som Zeissen, når første har et greit stativ, mens siste ligger i grenseland (skal svært lite til for å skape rystelser) For spotting på langhold, med et tilsvarende bra stativ, er det vel neppe noe, som i dag er på høyde med en Zeiss Victory DiaScope 85 T* FL, men for andre behov, kan kanskje ca 25+ brukes mer fornuftig?

Link to comment
Share on other sites

Hva blir ditt hovedbruk?

Når du vet det, så lar du det styre valget ditt. Ikke slik som enkelte spør om når det gjelder kikkertsikte (tett skog på elg + litt langhold) Ingen kikkertsikte i verden som dekker denne bruken :wink:

 

Om du velger Zeiss, Swarovski eller Leica er mer smak & behag. Da kvaliteten er topp hos alle 3. Selv ville jeg gått for et spottescope i 65mm rett å slett fordi det er hendigere. Ellers har Kowa noen bra, Pentax har noen bra.

Ser også på bruk at jeg som oftest har den satt til 40-45x selv om jeg kan skru opp til 60x

 

Som C.Patron nevner... STATIV, bruk MYE penger på dette!

Det hjelper ikke en dritt om du har Z/S/L på toppen, og stativet står å skjelver selv i svak vind.

 

Skal du bruke den mye til digiscope så se på Meopta, de har en snedig løsning, som gjør at du kan bruke spottescope på vanlig måte, selv med kamera montert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...