Jump to content

Pris på elfenbensgrep.


Azora

Recommended Posts

Var innom Våpenhuset AS i Stavanger idag, de har fått inn mye nytt av stort og smått.

Det som fenget interessen min var en pen Colt Combat Commander, med ekte elfenben skjefteplater. Jeg kan kjøpe våpenet med orginale skjefter, da vil den koste kr.4500,-.

Med elfenben kr.6500,-.

Er dette en god eller dårlig deal? Noen som vet noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer med omsetning av elfenben, men det er jo mye elfenben der ute som var lovlig kjøpt før forbudet. Foreks. har min onkel ett pent sjakkbrett han kjøpte som sjømann på sekstitallet. Og der er de hvite brikkene og de hvite rutene av elfenben. Skulle vel tro at han har lov å selge dette hvis han ville (han skulle bare prøve...dette skal vi arvingene sloss om i framtiden...). Men jeg vet ikke sikkert noe om dette...

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne linken av de på Våpenhuset AS.

 

http://spresserknifeworks.itgo.com/colt45grips.htm

 

Fant de som er montert, med de samma medaljongene i fritt salg på auksjon til us dollar 245,-. Når disse omsettes fritt i us er vel lovligheten ivaretatt tenker jeg. De er jo verdenspoliti, passer på alle andre så det er vel safe.

Så da er prisen de forlanger for våpenet, med eller uten grep i tråd med markedspris.

Så da blir det nok handel av det.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner igjen den drømmen ja :P . Men mammut er langt dyrere enn elfenben - skulle bare mangle også. TROR det kommer fra Russland, hvor de har funnet en del levninger etter mammuter, og hvor de lager få, utvalgte produkter med det.. Det fins nettsider i USA som selger elfenbensgrep - da jeg sjekka for kanskje å kjøpe til min 1911, lå prisene nokså konstant på rundt 1000 Dollar. Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Mammut blir funnet/gravd frem i deler av sibir. Skrottene presses opp av permafrosten hvert år med frysing og tining av jordlaget. Det er en nesten utømmelig kilde... Jeg var så heldig å overvære transportforberedelsene av et mer eller mindre komplett og bevart individ som skulle til verdensutstilling i Japan. Visse personer er også blitt servert mammutkjøtt fra nedfrossede skrotter gjennom tidene. Det er mye overtro i dette der borte. Det snakkes om mystiske urkrefter iboende i levningene. Det er fullt mulig å oppdrive større stykker elfenben, men det meste blir skåret og slipt til sjakkbrikker, suvenirer osv... Mye blir solgt til Kina.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...