Jump to content

30-30win


mike

Recommended Posts

Hei,jeg lurer på en liten ting.30-30 win som jeg har er ei winchester mod 1894 av nyere modell,jubeleum 1894-1994.Dette er jo ei fin lita karabin som er fin på skogsjakt på dyr opp til å med rådyr.

Men det jeg luter på er,jeg skyter med hornady lewerevolution ladd med 160 gr kule til 2400 fps som det står på pakka.

Jeg har skutt ammoen i kronograf og får da 2415 fps,altså 736 m/s.og i følge balistikk programet har da kula en energi på 2896 jouje ved munning og på 100 meter så slår den 2663joule.Pipa på rifla mi er 26 tommer og gir gode hastigheter.

Siden kravet på storvilt er 2200 joule med kuler over 10gram så klarer vel min 30-30 kravet på stort storvilt med god margin,jeg veit det er meire idielle patroner på elg,men det skulle ikke forundre meg om at 30-30`n gjør like bra arbeid arbeid som mange gamle tradisjonelle kaliber,kansje ein verdig konkurent til 65*55 ammo som blir bukt og solgt som elg ammunisjon og ikke holder storvilt kravet????.

Det hadde vøre fint å hørt andre sine syns pungt anngående dette problemet mitt.

Det hadde vøre så fint å kunne gått med ei smekker 1894 på elg jakt lovligt og med god samvittighet :P

Link to comment
Share on other sites

I henhold til informasjon på Hornady sine nettsider holder den kravet 2227 joule på 100m.

 

Dette er fra 24" testpipe, har du 2 ekstra tommer kan du ha god samvittighet i forhold til energikravet.

 

Hva du har samvittighet til i forhold til kulevalg får du avgjøre selv. Er ikke noe superkule den der.

Link to comment
Share on other sites

I henhold til informasjon på Hornady sine nettsider holder den kravet 2227 joule på 100m.

 

Vi må få opp forskjellige sider når man går på Hornady...

Hvor finner du denne informasjonen?

 

 

http://www.hornady.com/store/30-30-Win-160-gr-FTX-LEVERevolution/ sier 2227 joule men det er på 100 yards ikke meter.

 

Jeg spurte Hornadys ingeniører om to ting. BC på kula og om den ammoen holdt det norske kravet på 2200 joule på 100 meter.

Svaret var nei, den gjorde ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte balistikk programmet til weatherby og 0,330 bc.Nei det er ikke noen super kule det er snakk om,men har jo meire egnede kaliber i skapet,så det er vel liten sjangs om å bruke 30-30 til rein storvilt rifle,men synest det er stas med gamle klassiske våpenkonstruksjoner,og det å bruke dem til det det er beregnet på.Men vist hornadys ammo holder kravet og det kom ein elg under rådyrjakta som ikke er tatt under hoved jakta på elg og sjansen byr seg å kunne ta den med 30-30 uten at man mister våpen og lissens bare fordi at 30-30 er klassifisert som småvilt patron.

Det hadde bare vert så inderlig morro :D .

Link to comment
Share on other sites

I henhold til informasjon på Hornady sine nettsider holder den kravet 2227 joule på 100m.

 

Vi må få opp forskjellige sider når man går på Hornady...

Hvor finner du denne informasjonen?

 

 

http://www.hornady.com/store/30-30-Win-160-gr-FTX-LEVERevolution/ sier 2227 joule men det er på 100 yards ikke meter.

 

Jeg spurte Hornadys ingeniører om to ting. BC på kula og om den ammoen holdt det norske kravet på 2200 joule på 100 meter.

Svaret var nei, den gjorde ikke det.

 

 

Nå er vel ikke forskjellen på meter og yards så stor. 100 yards er vel ca 92 meter, så jeg tviler på at kula skal miste så mye hastighet på de siste 8 meterne at det har noen betydning

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testskutt endel av de kulene i vannkanner. Også i en 1894 :D På mange av kulene jeg skjøt delte blykjernen seg fra mantelen. Litt skuffende. Presisjonen ble bra. Ca. 600 m/s samlet på 30-40mm på 100m. Kunne ladet endel raskere med jeg ladet til ene og alene rådyr så jeg så ikke helt grunnen til det.

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg påstå at det enten er en feil med programmet eller så har du tastet feil ett sted. Har nå prøvd to forskjellige programmer og får rett over 2200 joule på 100m

Men da er det jo lovlig på elg. men personlig etter å ha sett testene i papir i jaktblader ville ikke jeg ha brukt den kula på noe større enn rådyr....

 

 

 

stig444, Hornady ingeniørene var 100% klare på at den IKKE holdt kravet etter deres data. Med Ballistic på Iphonen får jeg 2221 joule på 100 med Mike's høyere fart. Med 2400 havner man på 2192 joule. JBM sier 2188. Så JA det har noen betydning.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke forskjellen på meter og yards så stor. 100 yards er vel ca 92 meter, så jeg tviler på at kula skal miste så mye hastighet på de siste 8 meterne at det har noen betydning

 

Jeg var litt vel kjapp med fingeren, beregnet på 100 yards ja.

 

100m resultatet er 2184 joule fra 24" pipe.

 

Dette betinger en BC på ca 0,42. noe Jeg tror er vel optimistisk.

 

Om du får 2415 f/s fra 26" pipe klarer du 2214 joule på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Dette betinger en BC på ca 0,42. noe Jeg tror er vel optimistisk.

 

 

160gr LR kula fra Hornady har en bc på 0.33.

Og ligger da rett på grensa i TS våpen...

 

En annen mulighet er brotsje opp kammeret til 30-30 Improved. da bør man kunne klare det med bedre kuler også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...