Jump to content

får ikke nokk fart på 8 gr kule


irziana

Recommended Posts

jeg har sauer 200 str med middels løp. jeg har prøv noen forskjellige ladninger nå men får ikke nokk fart og heller ikke en stabil fart.

 

det siste jeg har prøvd med var 46gr i 8grams kule og en settelengde på 76.

 

med 46 gr så fikke jeg en fart som varierte fra 810 til 880 m/s.

 

er det noen som har noen tips eller vet hva som kan være galt?

Link to comment
Share on other sites

At du får 70 m/s variasjon på VO er merkelig . Hvilken ladepresse bruker du !!

At du kan få lav hastighet på noen lotter av Norma 19 er ingen bombe . Både i fjor og året før var det slike lotter ute som ikke stemte i heletatt til ladedata på boksen selv med lang pipe .

Ettersom jeg kjenner Ola Tore meget godt måtte jeg ta en telefon til ham når jeg oppdaget dette og da viste det seg at Norma kjendte til problemet . Jeg cronograferer all ammo jeg lader og lot vi fikk før felten i fjor ga heller ikke mere enn 850 m/s med ca. 46 (husker ikke eksakt) men iflg. boks skulle gi 900 m/s. Snittladningen hos alle våre feltskyttere havnet da på 47.6 g. for 900 m/s. for Diamond Line og noe mere for 8 g. Lapua / Sierra .

 

Men du må jobbe med og finne ut hvorfor du har slik hastighetsspredning. Ta en sollid rensing av kruttmål om du bruker enstasjon eller karusellpresse . Jeg bruker Dillon karusell og har veldig skjelden skudd som avviker 20 m/s.

Lader du med karusell må du rense/tumble hylsene dine skikkelig rene ellers kan man oppleve større variasjoner men enda ikke så mye .

Link to comment
Share on other sites

jeg lader med en stasjons presse.

 

det som er at jeg har ladet til en annen børse og med 45gr krutt og den gikk fint på runt 870m/s-

så jeg tror ikke det er noe galt med lotten, eller kruttmålet.

 

men nå har jeg tatt en skikkelig puss på børsa så skal jeg prøve igjen og se i morgen om det kan ha noe og si. hvis ikke det hjelper så tror jeg må bytte løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...