Jump to content

Borre ut choke


regin

Recommended Posts

Jeg har en star baikal med faste choker på 1/2 og 1/4. Det ene løpet ble levert fra fabrikken med trangboring på 1, men ble borret opp av børsemaker (gmax) til 1/2 for å kunne brukes med stål. Nå har det lite hensikt å ha to løp med tilnærmet identiske skuddbilde, så jeg vil åpne opp 1/4-løpet til sylinder. En børsemaker vil fort ta 1000,- for det, men de pengene vil jeg gjerne spare, i tillegg til at det er et artig problem. Jeg liker å mekke...

 

Jeg tenker at det ikke bør være noen stor sak; Først montere løpene i søyleboret og bruke måleur for å få det sentrert med hundredelstoleranse, og deretter bruker enten a) borrehode eller b) justerbar brotsj. Selvsagt må det poleres opp og kaldblåneres etterpå. Dreiebenk og firbakkchuck hadde nok vært bedre, men jeg har ikke tilgang på en med så stor spindeldiameter.

 

Synes de drevne herrene her på kammeret at dette høres ut som en plan? Hvordan vil en børsemaker gjøre det?

 

-R

Link to comment
Share on other sites

Kapping er ikke regnet som en god metode, en choke etter sigende skal ha et sylindrisk parti etter innsnevringen for å fungere optimalt. Jeg vet ikke om det er verdens undergang, men du vet hvordan det er med hagler og svart magi.

 

Midways oppskrift er nok mye bedre, såfremt løpet ikke er hardkromet. Hvis du i det hele tatt klarer å komme gjennom den veien kan du regne med at en vanlig brosj er kaputt etterpå, du trenger enten en i hardmetall eller så må du gå inn fra munningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...