Jump to content

Krag guttekarabin .22lr?


Vargen

Recommended Posts

Jeg holder fremdeles på med å rydde opp etter amnestiet, og fant en Krag av for meg ukjent modell. Basert på det jeg leser på nettet kan det muligens være en guttekarabin, desverre klarte jeg på en eller annen måte å slette bildene jeg skulle legge ut så jeg må ta nye. Uansett, det kan hende dette er nok til å identifisere børsa:

 

Låskasse med Kongsberg-K, prod. i 1907. Serienummer 1187. Pipa og sluttstykkets hevarm nummerlikt med kassa, pipa Kongsberg-merket. Kaliber .22lr, magasinlokk og slikt er fjernet. Stokken ligner på guttekarabinens, uten overtre på forskjeftet. Pipa har originalt hatt åpent baksikte, siktefoten står igjen. Diopter ettermontert.

 

Låskassa er forskjellig fra både m94 og m12. Den har ingen ring for feste av overtre, og fremre låskassebro er ca 2mm kortere enn m/94 målt fra fremkant av utkasteråpning til fremkant av låskassebroa (ca 20 mm på karabinen, ca 22mm på m94, nesten 23mm målt på en m12/16). Låskassebroa er rett sylindrisk, ikke noen avtrapping som på m94. Sluttstykket har vanlig rund kule på hevarmen.

 

 

Børsa er rusten og i dårlig stand, men er såpass uvanlig at jeg tenkte jeg burde spørre om hva det er for noe :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...