Jump to content

skogstilvenning og innjaging av drever!:D


Tikka92

Recommended Posts

Har lest i tidligere tråde angående dette. På februar drar jeg og henter en drevergutt ved navnet Max på 8 uker. Men hva er liksom det beste? Og da mener jeg når kan jeg begynne å gå ettermiddagsturer og tilvenne han båndet? Når og hvordan bør jeg ta han med i skogen og venne han på det og få han til å trives der? Når og hvordan bør jeg få han på spor og jage?

 

Selv så har jeg kun jaktet med eldre hunder. Dachs, basset osv... på rådyr.. Men en gang må man jo skaffe seg valp selv også:P Kan vel legge til at jeg har tatt fri 2 uker fra jobb etter den helga jeg henter han. Kanskje det er lurt med henhold til å få han trygg hjemme og husren:P Hva er det beste jeg kan gjøre med alt dette?

 

I familien har vi alltid hatt hunder også, men ikke jakthunder!

Link to comment
Share on other sites

Du kan bare begynne med båndtilvenning med en gang, ha på bånd i korte perioder og gå litt rundt på gårdsplassen, husk att det skal være en positiv opplevelse med ros når den går pent. Ellers blir jo våren en fin tid og tilbringe i skogen mens valpen utforsker området rundt der du sitter. Ville vell prøvd og oppsøkt områder hvor jeg ikke forventet og finne vilt første tiden for så og oppsøke område med større viltbestand når den er godt skogsvant og begynner og søke litt målbevist, og har vist evne til og oppsøke meg. Jeg har trua på og prøve og finne harefote først for og la valpen nøste opp denne og jage litt. Større sjanse for att drevet da vil foregå i nærområdet i stedenfor rådyr som kanskje drar rett frem. Vil tro att mnd frem til det blir bart er fint og bruke på preging grunndresur og innkalling. Skal også hente meg drever valp i feb/mars :D Men sikkert mange meninger/oppskrifter på dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...