Jump to content

Støkkjakt på rev? :)


Shaug

Recommended Posts

Har sesongkort på smårovvilt i et område utenfor oslo. Har ingenting å gjøre i morgen, og har lyst til å gå meg en luftetur med hunden (terrier) og hagla. Dette området har jeg jaktet skogsfugl før og jeg har faktisk sett en og anna rev i området på disse turene.

Nå er det jo kommet litt snø, og jeg tenkte at jeg kanskje skulle prøve meg å se om hunden min duger på spor.. Jeg er totalt fersk på området og har egentlig ikke peiling, derfor spørr jeg her.. Er dette totalt bortkastet tid? :) eller er det muligheter for å støte på en rev på haglehold?

Link to comment
Share on other sites

Var en liten tur idag. Ca 30-40cm med snø. Såg ingenting, men såg mye spor av rådyr og harepus. Støkka en orrfugl, men fant ingen revespor :(

 

Var ute i ca 5timer og fikk en sliten og fornøyd hund! så noe fikk jeg ihvertfall ut av turen :)

Link to comment
Share on other sites

Aller første gang jeg skjøt rev, var under støkkjakt.

Det var riktignok ikke snø, så det lagde ikke så veldig mye lyd da jeg smøg meg gjennom skauen..

 

Er du ute og det blåser tålig greit, så bruk vinden til din fordel ved å la den overdøve trinnene dine.

Akurat det gjorde jeg den dagen. Reven hørte meg ikke før det var for sent....

 

Har forresten aldri skutt rev med rifle, kun med hagle...

Link to comment
Share on other sites

Vi var to stykk ute nå forrige helg og prøvde oss litt på dette. Det var åpent terreng. Vi brukte kikkerten mye. Fikk til slutt øye på en rev som stod 400 meter unna. Den hadde selvfølgelig oppdaget oss. Det vi gjorde var at en av oss ble stående igjen, på plassen vi fikk øye på reven, og lage masse lyd. Rope, plystre, prate osv. Den andre sneik seg bak noen busker og sneik seg innpå. Skytteren kom da på 180 meter og kunne levere skudd, men valgte å ikke skyte av flere grunner. Poenget er at metoden så ut til å funke. Reven hadde fult fokus på meg som stod å laga leven i skogen.

 

Om det kommer til å funke neste gang det veit jeg jo ikke :)

 

Uansett fint å få jakta og være ute på tur!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...