Jump to content

Skinne på kikkert til drilling?


slb

Recommended Posts

Jeg har nå et lite dilemma. Ny kikkert til drillingen skal kjøpes, og valget har falt på en Zeiss Varipoint 1,1-4x24. Grunnet plasseringen av basene til hakemontasjen, er det noe uvisst om jeg får tilpasset nye ringer, uten å gå veien om ringer med «extension» eller forlenget plate under ringfestet, da justeringstårn vil gå i konflikt med bakerste base.

 

Vil det være hensiktsmessig å velge Zeiss Varipoint med skinne fremfor et tradisjonelt rør med «extension» mtp. lavest mulig byggehøyde?

 

Hvor lavt kommer en med skinne kontra uten skinne, med et Zeiss Varipoint 1,1-4x24 kikkertsikte?

Link to comment
Share on other sites

Som mange andre skriver du "lavest mulig". Jeg mener det styrer tankene noe i feil retning. Det er helheten som teller. Monter lavt, men ikke lavere enn at man lett operere toppnøkkelen med votter.

 

Så, helt klart bruk et sikte med skinne fremfor forlengede ringer. Skinnen bygger 5mm, så dette er det maksimale en skinne blir høyere enn bare ringer uten forlengelse. Ringer med folengelse, må nødvendighvis bygge høyere enn de enkleste ringene. Først må man på undersiden av justeringstårnet, og den trenger noe godstykkelse. Resultatet blir at man kanskje kan få siktet 2-3mm lavere med ringer, når basene kolliderer med justeringstårnet, sammenliknet med skinne.

 

Dessuten er sikter med skinne mye mer estetisk riktig på fine våpen. Det eneste som er ennå finere er gamle stålsikter med loddede halvringer.

 

Uansett hva man gjør blir siktelinjen gjennom et kikkertsikte ca 20mm høyere enn siktelinjen gjennom de åpne siktene, så 3-5mm ekstra betyr ikke så mye. Jeg mener man må bygge opp kolben uansett.

 

Her er et bilde av Askepotts kombi:

normal_IMG_3369_%28Small%29.jpg

 

Etter tips fra andre her på kammeret bruker jeg selv en slik kolbekamsforhøyer:

media_24046.jpg

http://www.akah.de/structure_default/main.asp/G/111327/A/1/S//R/0/L/1033/N/-1/ON/1609353/ID/169848/M/2/P/4

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...