Jump to content

Dobbeltrifle presisjon


blundby

Recommended Posts

Har nå vært et par turer på banen og skutt litt med min nye Krighoff B5 500/416. Ingen optikk (ekspress sikter). Har lest mye om at dobbeltrifler er sære i forhold til ladninger og at samskyting ofte er et problem. Snekra sammen noen skudd 108.5 grain H1000 400 grain Hornady kuler. Etter ladeboken skal kulene ha en hastighet på omlag 730 m/s. Stående fri stilling, to skudd (9'ere) på 100m blink 50m hold. Sittende uten anlegg eller reim, to skudd rett under en tomme fra verandre, kun horisontal spredning. Dette gjentas flere ganger. 3 og 4 skudd litt treffpunktforflytning opp til venstre (8'ere). På 100m holder jeg meg fint innenfor 8'eren når jeg gjør jobben med avtrekk og siktebilde. Jeg er ingen rifleskytter i utgangspunktet og det er sikkert mange som tenker at dette ikke er så bra, men poenget mitt er at jeg skyter ikke bedre med boltrifle uten optikk.

 

Presisjonspotensialet til dobbeltrifler er nok ikke så dårlig som noen vil ha en til å tro. Ihvertfall ikke etter min erafaring.

 

500/416 sier godt ifra, men er håndterbart. Skøt også sittende fra benk og ser også for meg at liggende skal kunne gå greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...