Jump to content

Avtrekk på jaktrifler


storbukken

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er helt fersk når det kommer til jakt, men har vært aktiv baneskytter i en del år.

(Et avsluttet kapittel forresten)

 

Men jeg har fått tatt i noen jaktrifler, og det som jeg synes er veldig uvant er

avtrekket.. Det som jeg er vant til fra banevåpen, er å trykke opp avtrekker til et

visst punkt, og så stopper avtrekkeren på det punktet til du gir det lille ekstra og

skuddet går av.

 

Dette finner jeg ikke igjen på noen jaktrifler, og det føles ikke komfortabelt i det

hele tatt med et avtrekk som ikke stopper på et punkt, men bare "går av"..

Dette er sikkert bare en vanesak, men er det noen som som vet om det går an å få

tak i avtrekkere som jeg er vant til til jaktrifler? Kommer jo an på merke osv, men lurer

på om det er andre som kanskje har gjort dette.

 

Håper jeg klarte å gjøre meg forstått :P

Link to comment
Share on other sites

Litt mer eksklusive jaktrifler fra produsenter som også lager banerifler kan ofte leveres med trykkpunktsavtrekk, dersom du f.eks. ser på Schultz & Larsen eller Sauer er det ganske vanlig å bytte til trykkpunktsavtrekk. Tipper at det også går enkelt til f.eks. Remington der det finnes et gigantisk ettermarked og mange produsenter av avtrekk. Men dersom du f.eks. har skutt mye bane med en Sauer 200STR vil du antakelig trives godt med en Sauer 202 med trykkpunktsavtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Det du søker er vel et Punktavtrekk, mens de fleste jaktrifler har direkte jaktavtrekk. Vet i hvertfall at hvis du kjøper deg en Shults & Larsen så kan du velge. Men det kan du sikkert til de andre også vil jeg tro.

 

Ser det var noen som kom meg i forkjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å bruke maks 10000 på rifle, så Sauer blir alt for dyrt i forhold til mitt budsjett. :smile:

Har selv brukt en ombygd Krag på banen, men prinsippet for avtrekket på disse er jo det

samme for begge.

 

Så det finnes ikke trykkpunktsavtrekk til f.eks en Howa, eller Tikka siden de ikke er like

eksklusive som Sauer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...