Jump to content

Rustflekker på pipa på min miroku 3800.


S.Arnesen

Recommended Posts

Har over lengere tid irritert meg over rustflekkene på pipa til mirokuen. ikke store flekker, men er ganske mange av di når man lyser på pipa med lommelykt og ser nøye på den. er det noe børsemaker kan ordne opp i, altså at jeg leverer den til børsemaker for glassblåsing og brunering? Hvor mye pleier slikt å ligge på i pris i tilfelle?

 

Takk for svar.

 

Mvh S.Arnesen

Link to comment
Share on other sites

Man kan brette opp ermene og jokke pipa med olje og pussefille til man ser mannen med ljåen.

..eller så kan man kjøpe en slik sak. http://www.galatiinternational.com/product/BA439502.html

 

Den varer lenge og er mild mot blåneringen. Har på ett tosiffret antall våpen gnikket mye, uten å merke noen skade i blånering. Fungerer også fint inni pipa..

Kan også bruke slike kobber børster som medfølger enkelte pusse sett, men de blir irriterende fort flate og nærmest ubrukelige. De får da etterhvert samme nytteverdi som en kobbermynt eller annet lurt..

 

Dersom du etter å ha pusset vekk rust får små lyse flekker inn mot bart metall, kan du gå over flekkene med litt kaldblånering på en tannpirker. Men særlig holdbart er det ikke.. En reblånering koster vanligvis mellom 500 og 1000, avhengig av hvor mye forarbeid som må gjøres av børsemakeren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...