Jump to content

Vurderer valper på strih. dachs, påvirkning i ettertid?


efalan

Recommended Posts

Har du eller skal du kjøpe valp? Synes spørsmålet er litt ullent :P

Dachser er jo miljøpåvirkelige som med alt annet. Av de kriteriene som oppstilles ved drevprøver f.eks vil jeg si at at mesteparten ligger i genene.

Det eneste du kan terpe på er vel egentlig innkalling, ellers er det mye i huet til dachsen hvor bra den kan bli - dvs i genene.

Man kan ødelegge stort sett alle bikkjer med ukorrekt innjaging og trening, men så lenge du gjør en dachs skogvant og trener den med slipp på vanlig vis så setter linjene selv grenser ( med et par unntak som bekrefter regelen selvfølgelig)

 

En fin måte å "ødelegge" hundene på er jo å gå masse med dem når de er unge, da får du en skopusser av selv de beste linjene - Det er flere topphunder som ellers ville ha kommet høyere som sjelden bikker 50 poeng fordi eiern har gått for mye med dem første året - med en 2-3`er på søk som resultat. Nå er det jo mange som jakter og vil jakte sånn, og da er det kanskje ikke noen vei utenom...men i forhold til premiering og prøver så er jo dette litt uheldig.. :)

 

Dachsen har allerede et ganske dårlig søk, så det gjelder å gjøre det beste ut av det med å la den jobbe selv..

Link to comment
Share on other sites

Akkurat ,da beklager jeg avsporingen :)

 

Ellers leste jeg med interesse tråden om "spøkelsesperioden" hos dachs, har noen tendenser til det selv hos min 6 måneder gamle strihårsdachsvalp.

Særlig i områder med kombinasjonen mye biler og mennesker på en gang kan han bli litt panikkpreget og setter bukkebein, da vil han ikke gå lengre.

Lo godt når jeg leste om hvordan du "lot henne sitte og sutre", he he...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...