Jump to content

kjøp av Leupold sikte som ikke har MOA-retikkel


saddams_madame

Recommended Posts

Tenker å kjøpe et Leupold-sikte, men finner ikke siktet uten MOA-retikkel. Noe sånt tenker jeg på:

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=20318" target="_blank" target="_blank

Det trenger ikke å være akkurat dette siktet, men et med relativt lik forstørrelse og åpning. (kunne godt hatt 50 mm åpning)

 

Har ikke forstått hvordan MOA fungerer, så dette kan de som vil prøve å forklare :winke1:

 

Hvilke alternativer er det til MOA?

 

Jeg lurer på hva forskjellen på LR duplex, wide duplex og duplex er.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke retikkelet som er MOA. Det er justeringen av korset. 1 MOA er vel 1 tomme på 100 yards.

Regn det om til meter så blir 4 klikk(1 MOA) 29,4mm på 100 Meter.

Dette har veldig liten betydning med kikkerten du tenker å kjøpe. Er ikke 100% sikker. Men jeg trur ikke kikkerten du linker til har merkbare KLIKK, men trinnløs innstilling. Det er uansett en skala på justerings rattene under lokkene som viser hvor mye du stiller.

Du tenker å kjøpe nytt? Leupold kikkerter er gode og solide saker. Anbefaler å kjøpe brukt. Da får du som oftest en høyere kvalitet enn kikkerten du linker til for tilnærmet samme pris.

Eksempelvis ligger det to stk Leupold EUROPEAN på brukt sidene en 2-7x og en 3-9x. Jeg er ikke selger, men begge selgerne er redelige karer som jeg har handlet med tidligere. Eneste som bør sjekkes er om kikkertene er kjøpt i norge. Da er det litt enklere med eventuell reperasjon.

Men om jeg bøyer eller knekker en Leupold kikkert, er det som oftest ikke reklamasjon. Og verden går ikke under om du må ordne deg en ny tilsvarende kikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...