Jump to content

Toppjakt For Dummies


ComKFOR

Recommended Posts

Hei og god kveld.

 

Jeg sitter om dagen og planlegger en toppjakttur i starten av 2013 sammen med en kollega/kammerat da dette er noe vi er i overkant ivrig etter å få prøvd. Men ingen av oss sitter på noe erfaring med dette. Vi er begge jegere med noen år på ræven, men da som sjøfugl, rype og generelt vestlandsjegere.

Jeg hadde håpet på å få i gang en tråd for de av oss som ikke har erfaring med dette, der dere som har erfaring kan lesse denne av på oss sånn at vi går på færrest mulig smeller underveis når det kommer til stykket og vi endelig får spent på oss plankene og får kommet oss til skogs.

 

Tips om:

Fremgangsmåter.

Optimale forhold.

Dårlige forhold.

Spesielle instrukser ved forskjellige forhold

Hva man må se etter i skogen.

Typiske noob tabber

Utstyr man trenger

Utstyr man ikke trenger,

 

mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Når man er vestleding med full jobb, trebarns familie og bikkje så må ofte ting utenom vanlig drift planlegges litt frem i tid. Da spesielt jaktformer man ikke kan drive med om man ikke kjører bil i 9 timer.

 

Så jeg og jaktkompisen min planlegger mer eller mindre alle turer god tid i forveien.

Det være seg bo ute i skauen turer på vintern turer, fisketurer til våren og sommeren og jakturer på høsten.

 

For oss er dette med planlegging halve kosen med en tur. Vi sitter og planlegger og ser på kart og utstyr månedsvis i forveien og koser oss med det.

 

De fleste turene er ofte forberedt så godt at vi ender med å reise uansett vær og vind.

Og så kommer vi hjem igjen fulle av opplevelser og pågangsmot for hverdagen.

 

Så derfor 2013.

 

Men jeg savner godtipsene til hva må man vite på toppjakt. Det var liksom hele poenget med tråden.

 

Anyone?? Eller er alle som kan toppjakt ute på toppjakt om dagen? :D

Link to comment
Share on other sites

Ski: Brede fjellski, eller enda bredere jaktski med stødige bindinger.

Staver: Swix Mountain eller lignende, med orntlige trinser.

Skifeller: er et must. Åsnes har et system der du kan montere korte feller i spesielle fester på fjellskiene. Jeg foretrekker de lange som festes med en bøyle på tuppen og avsluttes noen cm fra bakenden.

Truger: Kan være kjekt i føre som passer til dette, og i tett skog. Jeg har ikke truger.

Klær: Vanlige jaktklær. Bra med ull under. Jeg bruker ullnetting fra Aklima + vanlig ull utenpå.

Snøkamo: Jeg foretrekker helt hvit dress fra forsvaret. Jaktdresser med snøkamo av typen som skal se ut som bjørkekratt synes jeg ser gråe ut på avstand. Tror disse egner seg bedre til postering. Det finnes også hvite luer. Både BF. og finnlandshetter. Om du vil ha hvit sekk, så kan du sy trekk av et hvitt stretch-laken eller annet.

På hendene: Uansett hva slags ytterplagg du har på hendene, så anbefaler jeg tynne skytehansker innerst, slik at du ikke er helt snau når du skal skyte.

Kart, kompass og gps.Ekstra batterier!!

Kikkert: En god kikkert er alfa omega. Tungvindt å bruke kikkertsiktet for å saumfare alle trær med jevne mellomrom.

 

Terreng: Gammelskog med endel furu. Tiurens hovedføde om vinteren er furunåler. Bilde av beitefuru: http://home.online.no/~vetlesen/bilder/storfugl.htm" target="_blank

Tiurer sitter gjerne i høydedrag om det er noen. Orrhaner lever stort sett av bjørkerakler om vinteren, så innslag av bjørk i skogen er supert.

 

Framgangsmåte: Vel, det er vel bare å gå ut i skogen. Ta seg god tid. Stoppe ofte og speide rundt seg med kikkerten. Om skogen ser helt tom ut, så kommer det fram nye trær for hver meter du går. Vær på vakt når du passerer glenner i skogen der du plutselig får utsikt. Husk at du også eksponerer deg selv. Ser du fuggel, så er det å komme seg på skuddhold. Hva som er skuddhold vet bare du. For noen er det 100m for andre 300.

 

Optimale forhold: For meg er det fra -5 grader og ned til -20. Er det for mildt, så har jeg intrykk av at tiuren er lettere. i 15 kuldegrader bør det gå an å komme seg på 150m hold, selv om tiuren har sett deg. Dårlige forhold må være vind kombinert med nedbør. I tilfeller der hvor jeg ikke har tro på fuggel i topp, så hender det jeg går med hagla i hendene og rifla på ryggen.

 

Amunisjon: Helmantel inskutt på det som er ditt maksimale hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...