Jump to content

Seljakt 2012


b9600

Recommended Posts

I vatnet ser du at kobbeskallen er konkav sett frå sida, havertskallen er rett eller konveks.

 

På tennene har kobba fleire toppar på kvar tann, mens haverten har lengre og enkle tenner.

 

Kort fortalt.

 

Så om skyttaren her har sett på tennene har han nok rett;)

Link to comment
Share on other sites

Siden panna på begge dyrene inneholder 150 grs nosler balltipp, som hadde en fart på 990 ms. Så hodeformen kan du ikke se på, hvis noen har gode bilder av både havert og kobbe kjeve, så kan jeg ta bilde av kjevene mine og da tror jeg det blir stille i stua.

 

Jeg skal innrømme at jeg måtte ut i fjøsen å sammenligne med noen andre kjever fra kobbe.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til at jeg må bøye meg i støvet og innrømme at jeg har tatt feil :oops: med en stor havert uten fliker på tennene som sammenlignig, ble det litt feil.. Hodeformen var også veldig ulik haverten 240 cm fra ifjord.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Studer bilder av kystsel , så ser du raskt forskjellen på havert og steinkobbe . Kobba har en mye kortere snute , når du ser den fra siden . Og hodet er rundt som en ball sett forfra/ bakfra . Kobben har et lite hode sammenlignet med havert . Ved samme lengde på dyret er kobbehodet bare ca 2/3 så stort . Ringselen har omtrent identisk hodeform som steinkobben . Håper dette kan hjelpe i identifiseringen .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ble en ringsel paa meg i helga. Skutt paa isen paa nesten 300 meter i Frobisher Bay. Saa det ble en fornoeyd svigermor som fikk sel i morsdagsgave. (Morsdag var denne soendagen i Canada der jeg bor...)

 

Tok desverre ingen bilder, men skal ta med kamera paa neste tur...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har to spørsmål siden 1 august næremer seg :)

 

Når dere har skutt kobben, korsen behandla dåkker kjøtte?

 

Kor finn dåkker rapportering skjema som main ska fylle ut etter at man har skutt kobben?

Har prøvd å søkt litt på nette men finner ingen ting.

Link to comment
Share on other sites

Rapporteringsskjema ble levert sammen med fangsttillatelse, men finnes også på nett. Fangst rapporteres med det samme via tlf og via skjema som sendes inn ved sesongslutt.

Selkjøttet trimmer jeg for alt spekk og lar det ligge i rennende vann et par-tre dager i posjonsstykker før det fryses ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...