Jump to content

Hund og turnusarbeid, er det mulig ?


Nattevakten

Recommended Posts

Vær hilset folkens.

 

 

Her kommer mitt første innlegg på forumet. Har lusket og lurt inne i årevis og blitt både inspirert og informert. Har alltid likt når det smeller og det blir hull i ting. Enkelt og politisk ukorrekt, men her er vi mange som har det sånn.

Var aktiv i DFS i ungdommen, men har lagt opp. Istedet har jeg begynt å gå på elgjakt, og merker nå hvordan julaften, påske, søttende mai og ikke mimst den kjasete og oppskrytte fellesferien, fortoner seg som ørkenvandringer i motbakke sammenlignet med det eventyret som er elgjakta.

 

Det er sikkert flere som har det slik også, men nok om det.

 

Det har seg nå slik at etter visse omorganiseringer av familielivet er blitt delvis eneboer, og delvis alenepappa til tre barn på 12, 10 og 6 år. Jeg bor i rekkehus i den største byen nordpå, men har forsåvidt kort vei til lysløyper og turterreng. Bruker allerede mye tid til trening og er ingen sofapotet, skjønner også at det ikke blir tid til jogging / styrketrening / familieliv / hundestell. Slik at her må noe prioriteres bort fordi døgnet ikke har nok timer.

 

Jeg jobber nattskift 5-7 netter etter hverandre med friperioder i mellom.

 

Jeg har lyst på en hund, og leser mye positivt om NES på forumet både som jakthund og familiemedlem.

Hvis jeg gjør det sånn at jeg går en liten runde med hunden om morgenen når jeg kommer hjem, sover noen timer og går en liten tur før middag og så tar en lengre tur / treningsøkt på ettermiddagen, kan hunden bli fornøyd med det? Kanskje jeg ikke burde skaffe meg hund slik som forholdene er? Jeg blir glad for innspill og synspunkter, og også om det er andre forslag til hvilken hund som kan passe hos oss.

 

Mvh Nattevakten

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har jobbet nattevakt med 7 dager på og 7 dager av i over et år nå, og vi kjøpte en jämtvalp i mars ifjor.

Jeg understreker vi, for jeg har en samboer og uten henne tror jeg at hundehold og nattevakt for min del hadde blitt tungt.

 

Men det er en viktig forskjell på meg og deg. Vi bor i leilighet og bikkja er i bur innendørs om natten og på dagtid når jeg sover.

Dette er han vandt til, og har ingen problemer med det. Men det at vi er 2 stk hjelper utrolig mye. Noen dager er man helt ferdig etter nattevakten og hunden blir en plikt, og et slit. Man vil jo helst legge seg og sove. :lol:

 

Du derimot har vel mulighet til å lage en liten hundegård utendørs? Dette vil iallefall være en stor fordel. Da kan du sette ut hunden og sove deg ferdig, uten å stresse opp for å lufte hunden på noen lang morgentur.

 

 

Den største utfordringen vil nok være når valpen kommer i hus. Da ville jeg prøvd å fått tatt ut så mye ferie du bare kan.

Det blir som å være alenepappa med spedbarn og jobbe nattevakt samtidig. Går ikke bra! Heldigvis vokser dyret fort, og lærer seg å ikke tisse inne ganske fort.

 

 

Jeg håper at du ikke blir skremt nå, for jeg tror absolutt du får det til, og får verdens lykkeligste hund!

 

 

Her er forresten min valp, 3 dager etter vi hentet han:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...