Jump to content

Følger hund bedre når det er bart enn snøføre?


brunoo

Recommended Posts

Jeg har en Ban på 17 mnd. Henne følger bra i band og på bart føre. Har fått skutt for henne når hun gikk i band. Men på snø så vil hun ikke følge selv om det er helt ferskt. 10-20 cm snø.

Er det noen som har hatt problemer med at en Ban ikke Loser.Har hørt hun bjeffe ett par ganger .

Syns hun virker treg men hun er jo bare valp enda da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Ban tispe på snart 3 år som har oppført seg mye det samme som du beskriver. Hun har vært totalt tyst i skogen, løsnet litt forrige helg da hun hadde to korte loser med bra mål(på snøføre). Satser på at fremmgangen fortsetter.Vi får ønske oss en vinter med lite snø så vi kan trene fram til april.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke BAN, men unghund beagle.

 

Han har loset 2 av 3 ganger vi har hatt dyr i drevet. Mer enn det har han ikke jaget.

Av andre har jeg hørt at unghundene ikke loser før de ser dyret, og ligger derfor et stykke bak.

 

I helgen som var fikk jeg se teorien i praksis.

Han slår ut i feltet og over noen kuller.

Mot meg kommer en elgkalv.

Hunden ligger et minutt eller så bak. Ingen los, men jeg ser på GPSen at han følger den. Får det bekreftet når hunden kommer i samme sporet så jeg kan se det.

JEg får stoppet han, og sendt han en annen retning (noe motvillig) Han slår seg tilbake i samme område han tok ut kalven. Et helvetes leven før jeg omtrent må hive meg av stien for ikke å bli nedrent av ei svær elgku. Med hunden 30 - 40 meter bak...

 

 

Vet ikke om det forklarer noe for deg / dere, men det er nå min erfaring. Å høre losen for første gang var veldig spesielt.

:-)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du mener. Jeg var og jaktet idag. En kompis gikk med henne i band.Siden hun følger bedre da.Hun fant ett spor som hun ble ivrig etter. Etterhvert så kom det 2 dyr forbi meg og jeg fikk skutt ett dyr :smile: . Han slapp henne når hun var 500 meter unna . Da kom hun rett på fallet så det var veldig moro. Så tror hun begynner og løsne nå . Men ingen los, men tror at det kommer etterhvert nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...