Jump to content

Endring i lov om oppbevaring av vital del?


S.Arnesen

Recommended Posts

Hørte av en kar her for noen dager siden at det ble gjort noen endringer i hvordan man har lov til å oppbevare våpen. Jeg nevnte for han at jeg ville ha riflene hengende på veggen, og at jeg regner med at det var greit så lenge sluttstykkene lå i skapet. ifølge han var dette ikke lenger lov, at det hadde kommet ett nytt rundskriv om dette i år engang. Stemmer dette? på lovdata finner jeg bare at våpen eller en vital del skal være forsvarlig nedlåst, men nå er ikke jeg den råeste til å finne frem på lovdata heller :oops:

Link to comment
Share on other sites

dette står på lovdata:

 

§ 27a. Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst. Kongen fastsetter nærmere regler for oppbevaring. Slike regler kan også gjelde for skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som nevnt i § 5.

Politiet kan foreta kontroll med oppbevaringen hos den som har skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Hos private kan slik kontroll bare gjennomføres etter forhåndsvarsel.

Tilføyd ved lov 5 juni 1998 nr. 35.

Link to comment
Share on other sites

så når jeg tolker det som står på lovdata sine sider slik at jeg kan oppbevare selve våpnet utenfor skapet så lenge sluttstykket ligger innelåst i fg godkjent skap, så stemmer det altså fortsatt? jeg var å tittet på ett stativ på winge våpen der man kunne henge børsene på veggen og låse di fats, det var da jeg fikk beskjed om at det ikke var lov å oppbevare bare vitale deler i skapet lenger...

Link to comment
Share on other sites

jeg sjekket dette ut og spurte POD om jeg kunne sette inn et våpenskap på hytta til oppbevare hyttehagla i, men det kunne jeg ikke; Tyver hadde for god tid på seg til å bryte opp et våpenskap på ubebodde hytter. Derimot var det helt i orden å henge både hagle og salonggevær på veggen dersom jeg tok med fortreet til hagle og sluttstykket til salongen med hjem og la dette i våpenskapet hjemme. Så det gjør jeg nå, selv om jeg ikke helt kan skjønne vitsen med å ha dette i våpenskapet i det hele tatt, det er 5 timers kjøring + 2 timers gange for å komme til hytta der resten av våpenet befinner seg!

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er meg du mener Svein, skal jeg bare informere om at jeg faktisk er jurist. Noen av oss er også ganske logiske, men når noen havner som byråkrater med makt til å herse med andrenpådrar de seg noe som vi kaller for "dørvoktersyndromet", eller som Øisten Sunde så treffende sa det; "Du måkke komme her og være svær". :lol:

 

Ha en fortreffelig aften med å (prøve å) forstå byråkratenes tankegang :lol:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...