Jump to content

Ladedata til ymse Nosler kuler. 308 Win


Skivebom!

Recommended Posts

Hei,

 

Er i startfasen av hjemmelading til rifle (har gått i pistol og revolver av ymse kaliber fra før) så lurer litt på lada data til kulene nevnt under her.

Har lest mange tråder her på forumet, studert ladebok osv. men er på utkikk etter en kulekombinasjon som kan brukes til litt varierende jakt\trening uten å skru alt for mye på kikkerten :wink:

 

Våpnet er forøvrig ei Tikka T3 light 308 Win med Hausken std demper. 47cm pipe.

 

Har for hånd liggende Nosler Custom competition 155gr, Accubond 155gr og E-tip 150gr.

Fårmålet er fra rev og toppjakt til rådyr, hjort og Elg. Har også noen Hornady V-MAX 110gr liggende som er planlagt til rev.

 

Blir å bruke Norma hylser, vet ikke om noen spesielle hetter er å anbefale til formåle men plana er Federal sine om ikke noe annet blir å foretrekke.

Fra pistol lading har det gått kun i Vihtavuori krutt av ymse slag å kan godt tenke meg å fortsette med det her også, men om noe annet er å fåretrekke så blir det gått til inkjøp av det også.

 

Så om noen vill dele noe ladadata og sine erfaringer hadde vært supert. eventuelt andre kuler som anbefales til formålet. Har tengt litt på Rhino kule også til hjort,Elg.

 

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ein boks med N-550. Blir kanskje litt for tregt til V-maxen, men det passer veldig bra med 150 grs kuler. Du kan fylle hylsa til den nesten renner over uten å være redd.. Max for min del er 49 grs med 155 grs kule. Lad som folk og begynn lavt, 42-43 grs er fin startlading, og kulene du har duger fint. Ellers så fins det jo haugevis med ladedata til akkurat det du spør om, og tabeller fins i mente..

Link to comment
Share on other sites

Enkelt - 150 grs kuler i 308 får topp ytelse med Norma 202/Rhino 14 og Vithavouri N-540.

 

45 grs med Norma 202 bak CC/AB og minst 1 grs under med E-tip gir deg veldig god ytelse.

 

Amerikanske data gir ofte Hodgdon Varget de beste ytelsene i 308 og er nok ett krutt en bør vurdere. Nye CFE 223 kruttet gir helt "syke" hastigheter i 308 - men er ikke offisielt på markedet før i begynnelsen av 2012. 900m/s + med en massiv 150grs kule i 308 er spenstig!

 

Jeg bruker mye tid på å studere ladebøker og data fra ulike produsenters nettsider og det er ikke tvil om at kilden vi oftest henter data fra nemlig ladeboken etterhvert dessverre er i ferd med å gå ut på dato og det er liten vilje fra forlagets side til noen flere utgaver.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar her :)

 

Blir da å prøve Norma 202 til nosler kulene med litt forskjellige ladninger for å finne hva som samler best.

Så blir det VV N130 til V-max i første omgang.

 

Om noen har kule anbefalinger og ladninger som ender opp med samme treffpungt som E-tip taes det imot med takk!

 

Hvilke kule vill egne seg best til toppjakt? Plana er Nosler Custom comp, men vet ikke om det er den som er best egnet?

 

E

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har brukt oppskriften som nevnt av Sauer 150.

 

Nosler 155grs, Custom comp. federal LRP 210, Norma 202 med 45grs lading. COL 70,1mm

Ga en hastighet på menr det var 875m/s i følge min kronograf i børsja mi. kappet på 53cm

 

Nosler 155grs,AccuBound federal LRP 210, Norma 202 med 45grs lading. COL 71,4mm

Ga en hastighet på menr det var 868-877m/s i følge min kronograf i børsja mi.

 

Nosler 150grs, E-tip. federal LRP 210, Norma 202 med 43grs lading. COL 71,6mm

Ga en hastighet på menr det var 825-836m/s i følge min kronograf i børsja mi.

 

Upåklagerlig presisjon til mitt bruk. Og disse ladingene har så godt som samme treffpungt i bitt jærn.

 

 

Har tengt og gå over til 165grs AB kule fram for 155grs. å få ned hastigheten litt.

 

Tar forbehold om skrivefeil.

 

Vill forøvrig ikke anbefale Nosler CC kula til toppjakt, om det er formålet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...