Jump to content

250gr woodleigh pp 338 win mag


ahofst

Recommended Posts

Dette er favorittkula mi i 338-06. Jeg har skutt noen titalls elg og afrikavilt med denne og er veldig fornøyd.

Utgangshastigheten er ca. 750 m/s.

Faktum er at jeg får bedre dybdevirning med denne enn det jeg fikk når jeg brukte 338 win mag.

 

De kulene jeg har funnet igjen har vært fra skrå skuddvinkler, ellers er det som regel gjennomskyting.

Alle kulene har hatt god restvekt og i denne hastigheten er ikke ekspansjonen alt for stor.

 

I 338 win mag hastighet (60 - 80 m/s høyere) kan den nok gi ganske stor ekspansjonsdiameter og dårligere dybdevirkning, men det er jo ingenting i veien for å lade den til i underkant av 800 m/s. F.eks. med N-160 krutt.

Hvis du absolutt MÅ lade til max hastighet i wm'en (ca.850 m/s), ville jeg heller valgt 250 gr. Swift A-Frame

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke .338 men .358 og der fant jeg kulene for myke for de hasTighetene jeg fikk i 35 VRM. Ca 885ms. Var mest så å Kjøre en Twin-Otter gjennom dyra. 10x20cm utgangshull på hjortekalv for å nevne noe. Gå for Swift om du skal over 800ms

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt ganske mange elger med 338WM, prøvd mage kuler,nosler-250, woodleigh-250, swift-250 og swift-275. samt et utall andre til trening.

Woodleigh er for myk synes jeg, ekspanderer altfor mye altfdor tidlig.

Nosler ga også en del kjøttødeleggelse, men var faktisk ikke så gal.

Swift 250 var bra (830 m/s)

Swift 275 (800 m/s) ekspanderte litt tregt, elgene løp 200m. Boret et lite hull ( -4 grs) i kula, med et senterbor, 2,5 mm i en dreibenk. Ble helt perfekt !

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt ganske mange elger med 338WM, prøvd mage kuler,nosler-250, woodleigh-250, swift-250 og swift-275. samt et utall andre til trening.

Woodleigh er for myk synes jeg, ekspanderer altfor mye altfdor tidlig.

Nosler ga også en del kjøttødeleggelse, men var faktisk ikke så gal.

Swift 250 var bra (830 m/s)

Swift 275 (800 m/s) ekspanderte litt tregt, elgene løp 200m. Boret et lite hull ( -4 grs) i kula, med et senterbor, 2,5 mm i en dreibenk. Ble helt perfekt !

 

hvilken hastighet hadde du på woodleighen da? det jeg tenkte var og lade den til ca 800 m/s. den ladningen jeg har nå vet jeg ikke, men tror den er godt over 800 m/s. 73gr n560. må sikkert lade ned litt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...