Jump to content

Nytt handtak til pussestokken på en liten time


tailgunner

Recommended Posts

Tok en kjapp runde i verkstedet i går mens ungen sov formiddagsluren.

Jeg hadde en gammel pussestokk med knekt handtak etter en liten krangel med en blykule som satt fast i løpet. Jeg knuste det gamle handtaket med en treklubbe...

Pussestokken var av alu og 10mm i diameter. Handtaket var av den typen som ikke dreier rundt etter riflinga og er beregnet på hagle.

 

 

Det jeg gjorde var veldig enkelt. Jeg gjenget opp stangen 15cm med 10x1,5 gjenger

og borret et 10,5mm hull i en treklosse av eik. så tredde jeg på klossen på stangen mellom to muttere, strammet til og festet den i drillen som en primitiv dreibenk. brukte så en pusseskive til vinkelsliperen for å dreie av overflødig tre og avsluttet med pussepapir.

Så løsnet jeg litt på mutterene slik at handtaket kunne snurre fritt og festet mutterne med locktite

 

Videre brukte jeg locktite på skjøtene til pussestokken og tredde på en krympestrømpe.

Det hele tar under en time(nærmere 45 min) og nå fungerer pussestokken utmerket til de grove eldmørjestaurene dvs fra cal 50 og opp til 18 lødig :D

normal_DSC02996.JPG

 

normal_DSC02997.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei !

jeg forstår at dette er en litt grovere sak, men er den plastbelagt ? Da finner jeg det betimelig å dele noen erfaringer fra min tid ved KV, da vi lagde AG3. Vi fikk inn disse militære plastpussesokkene som kunne kveiles, men den nyvinningen ble ikke gammel hos oss.

Spon eller andre harde urenheter la seg inn i plasten og virket som en plog i ei fin og blank hamret pipe. Skal lure på hvor mange AG3 piper som gjennom tidene er blitt herpesert med det utstyret.

Det samme svakheten gjelder nok for reine aluminiumsstokker også. Det beste er snor (brukt fornuftig) eller en full og helt og ikke stykkevis og delt pussestokk av stål - jo hardere jo bedre ! Da kan den holdes rein. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Den er plastbelagt ja så takk for tipset.

jeg skal holde øye med plasten og se hvordan den holder seg.

Pussestokken var tiltenkt 12,17x44, en muskett og 18 lødig kammerlader så det er mulig jeg snurrer i gang dreibenken til fattern og lager noen munningsbeskyttere for å holde stokken sentrert i løpet.

 

Til 45 og nedover bruker jeg bare Tiptons karbonfiberstokk med roterende handtak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...