Jump to content

Blandingshund av border collie og elghund på mårjakt ?


Onarh

Recommended Posts

Det der hadde jeg holdt fingrene langt vekkfra.

Det krever mye å dresere en omplaseringshund. Min erfaring med den blandingen er svært negativ. Hundene er lett å stresse.De krever rolige og tilitsfulle omgivelser.

Du skal ha litt mer en normal hundekunskap til å få en slik blanding under kontroll.

 

Men at det kan bli en super jakthund er jeg ikke i tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg tenker på når jeg leser at Bordercollie er innblandet her er at rasen veldig ofte er voldsomt skuddredde. Vet hunder som har vært borte i dagesvis etter at de er skremt av skudd , og skuddene trenger ikke være avfyrt spesielt nært heller.

 

Hva denne blandingen vil gi har jeg forøvrig null anelse om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en blanding av border og svart elghund. Den tar etter faren og vet ikke at den er blanding. Fungerer både som band og laushund, men jeg bruker den på begge måter og derfor er den ikke optimal for noe.

Den slår ikke for langt ut i søket, og slipper dyrene dersom de går langt. Det gjør hunden ideell for små vestlandsvald.

 

Du må prøve før du finner ut om det virker.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg inngående kunskaper om denne blandingen. Omgåes ofte tre hunder med dette opphavet.

En av hundene er en unik jakthund. Den er eid av Per-S.

De to andre fungerer ikke på jakt. De er ukonsentrerte og opptatt av alt som er rundt de. Bordercolli opphavet slår veldigt igjenom angående stress og forstyrelser. Noe som gjør at hundene krever mye arbeid før de blir lydige, og de må ha oppgaver. Ellers blir de rastløse og vanskelige å håntere. Her mye mer en en renraset Svart Elghund.

Alle de tre jeg har kjenskap til er utolig løsmunnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...