Jump to content

Spørsmål om innvilga søknad


Humbo

Recommended Posts

Hei,

eg har nokre godkjende søknadar på rifle og løp liggande, dvs. på rifle i 6.5, og løp i 30.06. No har eg kome over eit bra tilbod på ein Blaser i 30.06. Selgar meinte eg må på våpenkontoret for å endre søknaden til rifle i 30.06, men er ikkje det ein måte eg kan bruke søknadane slik som dei er no? Eg har tenkt å kjøpe begge løpa uansett, men dei har kun 30.06 inne.

 

Takkar for råd.

Link to comment
Share on other sites

Praksis kan nok variere noe mellom politidistriktene, men så lenge det dreier seg om kalibre som er godkjent for samme bruksområder ordnes slikt normalt med en telefonsamtale til ditt lokale våpenkontor. Husk i så fall å skrive dette under andre opplysninger og referere til hvem du snakket med og når.

Link to comment
Share on other sites

Takkar for svar. Problemet er at våpenkontoret ikkje er tilgjengelig før neste veke. Eg har jo innvilga løp i 30.06 óg, så eg veit ikkje kor problemet evt. ligg.

 

"Problemet" er byråkrater med bokstavfortolkninger av lover og forskrifter, samt "rundskriv" fra POD om hvordan lover og forskrifter skal tolkes, selv om bestemmelsene i rundskrivet er uten hjemmel i lover og forskrifter, se bare nå at man ikke behandler søknader om halvautomater som faktisk fremdeles er er godkjente og lovlige (§§ 4 og 5 i den nye forskriften er ikke satt i kraft ennå, da er det den gamle som gjelder).

 

Se f.eks. Ravntind-saken, han ble dømt for ikke å ha oppbevart ammunisjon i låst skap på hytte, men ikke for det samme når det gjaldt våpnene, fordi der stod det i forskriften at det var et unntak på jakt o.l når våpnene var under "forsvarlig tilsyn", men det stod ikke det samme for ammunisjon. Så selv om våpen og ammunisjon lå ved siden av hverandre, og var under "forsvarlig tilsyn", ble han dømt for at ammo ikke var oppbevart i "låst skap, skuff eller lignende".

 

Bare til underretning; Forskriften er endret etter dette, slik at det nå står at man kan oppbevare ammo uten nedlåsning på jakt eller konkurranse, når ammoen er under "forsvarlig tilsyn".

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...